Berlingske Business
11:32Verdens første flydende vindmøllepark snurrer

Mobilregningen fra ferien vil koste trecifret millionbeløb

512000494.jpg

Det bliver rigtigt dyrt for de danske teleselskaber, at danskerne ikke skal betale for at bruge telefonen på sommerferien - og det kan betyde endnu flere prisstigninger på mobilabonnementet senere. EU beklager alternativ brugerundersøgelse.

»Det er på ingen måde rimeligt, at alle forbrugere hjemme i Danmark, at en dansk kunde kan bruge et cypriotisk net uden at skulle betale for det. Jeg vil ikke udelukke yderligere konsekvenser og prisstigninger, for samlet set er dette en skidt pakke med dyrere og dårligere abonnementer, som samtidig trækker et trecifret millionbeløb ud af branchen, som vi da hellere ville bruge på at lukke mobilhuller herhjemme.«

Det siger Jakob Willer, direktør for de danske teleselskabers brancheorganisation, Teleindustrien i Danmark, efter de seneste to ugers debat om stigende mobilpriser i Danmark som følge af EUs krav om, at det fra 15. juni - om præcis en måned - ikke må koste mere at tale og bruge data i resten af Europa som derhjemme.

Telebranchen: Regningen er der stadig

»Vi har allerede advaret om, at det vil give dyrere og dårligere tjenester for de danske forbrugere. Det er overhovedet ikke overraskende. Det har alle med indsigt kunnet se. Hvis vi kommer til at se samme vækst i dataforbruget i udlandet som herhjemme, vil man ikke have set de sidste konsekvenser af EUs roamingindgreb. Faldet i engrospriserne (som teleselskaberne afregner til hinanden til, red.) vil ikke kunne kompensere for den store ekstraregning, som teleselskaberne nu får,« siger Jakob Willer, direktør for de danske teleselskabers brancheorganisation, Teleindustrien i Danmark.

Europaparlamentariker for De Radikale, Jens Rohde, har sagt, at det er ulovligt, at teleselskaberne hæver priserne som følge af de nye EU-regler, og har truet med et nyt indgreb.

Siden 2007 er priserne på opkald faldet med 92 procent, på SMS-beskeder siden 2009 faldet med 92 procent og på dataroaming siden 2012 faldet med 96 procent, viser tal fra EU-Kommissionen.

»Priserne kan ikke falde med mere end 100 procent, men allerede inden reguleringen træder i kraft, er priserne altså faldet med mellem 92 og 96 procent for roaming. Nu siger man, at prisen skal være nul - teleselskaberne må ikke længere tage penge for roaming. Men vi har stadig udgifter til roaming i form af den pris, som danske teleselskaber skal afregne for danskeres forbrug i udlandet. De er lige nu på 57 kroner pr. gigabyte data, som vi ikke må opkræve den danske forbruger, der bruger f.eks. en gigabyte data i Tyskland,« siger Jakob Willer.

pix-Paris

Energistyrelsen: Alt er i orden

Energistyrelsen, som er Danmarks øverste telemyndighed, slår på sit netsted fast, at »det er op til udbyderne selv at bestemme, om de vil tilbyde roaming i deres abonnementer og i så fald, hvilke lande de vil tilbyde roaming i. Således må udbyderne gerne tilbyde mobilabonnementer, der f.eks. alene indeholder mulighed for roaming i de skandinaviske lande men ikke i resten af EU/EØS« - altså derudover Norge, Island og Liechtenstein, som traditionelt følger EUs regler.

EU-Kommissionen havde på et af de store diskussionsfora, Reddit, bedt om eksempler på, hvad de nye og dyrere danske abonnementer betyder. Det har vakt betydelig kritik, og nu undskylder Kommissionen aktionen.

»Det er en fuldstændigt uvidenskabelig kikken på, hvad der sker i denne forbindelse. Jeg skal være den første til at tilstå, at formuleringen ikke alene er uheldig men nærmest utilstedelig. Vi lægger os fladt ned. Sagen er lukket ned. Det var en brøler. Vi tager ansvaret og stiller op til tæsk. Dette har ikke noget at gøre med eventuelle, formelle undersøgelser og diskussioner. Det var en fejl,« fastslår EU-Kommissionens pressechef, Jens Ring.

Den melding glæder Lasse Andersen, formand for Teleindustrien og juridisk direktør i Telia.

»Vi er rigtigt glade for og vil gerne kvittere for, at Kommissionen trækker de angreb og den mistænkeliggørelse tilbage, som opstod i sidste uge. Alle teleselskaber arbejder faktisk intenst og meget seriøst på at komme på plads til den 15. juni. Det er et stort maskineri, som vi kun har haft kort tid til at forberede. Derfor vil vi også være kede af eventuelle skinangreb. Vi skal have tingene til at lykkes over for vores kunder,« fastslår han.

344288078.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen