Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Mobilmilliard skal bruges på dækning til alle

pix-Møn
Der er så dejligt ude på landet - men forbindelserne er ikke nødvendigvis så gode, og derfor bør de penge, som staten indkasserer på at leje mobilfrekvenser til teleselskaberne, øremærkes som bidrag til at sikre ordentlig mobil- og internetdækning overalt, mener Dansk Erhverv. Arkivfoto: Shutterstock/Scanpix

Dansk Erhverv vil have regeringen til at øremærke indtægten fra leje af mobilfrekvenser i Danmark til bedre internetforbindelser, en mærkning af mobiltelefoners antennekvalitet og regningen for overvågning af danskernes tale og internetbrug.

Den milliard kroner, som teleselskaberne sidste år betalte til statskassen for retten til at kunne bruge mobilfrekvenser i Danmark, skal over de næste tre år øremærkes til at sikre bedre internetforbindelser de hårdest ramte steder i hele landet, til en offentlig mærkningsordning af mobiltelefoners antennekvalitet og til at betale de omkostninger, som krav om logning af telefoner og internetbrug i Danmark medfører.

Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, der er arbejdsgiverforening for 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning, videnservice, oplevelse, velfærd samt transport, foreslår, at politikerne på Finansloven i hvert af de kommende tre år sætter en tredjedel - nemlig 342 millioner kroner - af til formålet. Det skal både bidrage til, at der faktisk bliver etableret bedre internetforbindelser på steder, hvor det normalt er for dyrt at bygge ud, og sikre, at tele- og internetselskaberne selv bliver ved med at udbygge deres net i Danmark.

En milliard kroner skal øremærkes

»Det er et paradoks, at samfundet ønsker hurtigt og stabilt bredbånd i hele landet til gavn for borgere, virskomheder og en effektiv, offentlig forvaltning, mens man på den anden side trækker så store beløb ud af en trængt telebranche, før den kan tage første spadestik. De penge, der er indkasseret fra sidste års auktion over frekvenser, bør bruges til investeringer på området,« siger Poul Noer, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

I oplægget til næste års finanslov for Danmark, som skal forhandles blandt de politiske partier i Folketinget, har Finansministeriet fordelt milliardindtægten fra september 2016 som indtægter for 250 millioner kroner om året.

TDC, Telenor, Telia og »3« lagde tilsammen lige over en milliard kroner i statskassen for at sikre sig fortsat adgang til de mobilfrekvenser, som skal bruges til 4G-dækningen. De forskellige radiofrekvenser udbydes med mellemrum til højestbydende.

»Vi anerkender, at frekvensauktioner er en nødvendig fordelingsmekanisme, fordi frekvenser er en knap ressource, og at der derfor bliver nødt til at være en måde at fordele dem på. Men princippet bør være, at de penge, der kommer ind fra en trængt telebranche ved auktionerne, bør sættes af til investeringer igen på området,« siger Poul Noer.

pix-Gravning

Ny bredbåndspulje skal hjælpe kommuner og teleselskaber

Dansk Erhverv ønsker oprettet en ny form for bredbåndspulje, som teleselskaber og kommuner kan søge af, når de står med ønsket om at nå ud på steder i landet, hvor det vil være så dyrt at bygge master og grave kabler ned, at det vil være en underskudsforretning, fordi der bor så få mennesker i området.

Kommuner skal så f.eks. kunne stille gittermaster op, som teleselskaberne efterfølgende kan anvende, i stedet for at skulle bygge og betale dem selv. En mobilmast koster i runde tal en million kroner at etablere, ud over eventuel leje for jordstykket, hvor den står.

Samtidig ønsker Dansk Erhverv, at der altid kan lægges tomrør ned, når der alligevel skal graves. Tomrør er tomme kabelrør, som man senere - bogstaveligt - kan skyde kabler igennem, når der skal trækkes forbindelser, men det er selve gravearbejdet, der er det dyre.

Både med master og tomrør vil det være Energistyrelsens kortlægning som øverste telemyndighed af, hvor man har de dårligste forbindelser, der skal afgøre, om der kan bevilges penge.

TDC

Mærkning af mobiltelefoners antenner - og dyr logningsregning

Mærkningsordningen af mobiltelefoners antennekvalitet har længe været et bredt ønske. Danskerne skal kunne se, hvor god antennen i telefonen er til at holde forbindelsen, ligesom man kan se energiforbruget på hårde hvidevarer. Det er nemlig ikke kun et spørgsmål om, hvor mobilantenner og -master står. Aalborg Universitets kortlægning viser, at de nyeste mobiltelefoner faktisk ikke er ret gode til at holde signalet.

Endelig bør tele- og internetudbydere, ifølge Dansk Erhverv, kompenseres for de udgifter, som de pålægges, når politikerne taler om at udvide logningen - eller overvågningen - af danskernes tale og internetbrug. Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) skal i løbet af efteråret fremlægge et nyt lovforslag til, hvordan overvågningen kan ske, efter at EU-Domstolen sidste år i en svensk sag erkendte masseovervågning, som den sker nu, ulovlig.

»Logningsloven er under udarbejdelse, og omkostningerne for teleselskaberne er endnu ikke klarlagt, men udgifterne har været estimeret til mellem 200 millioner og en milliard kroner,« noterer Dansk Erhverv sig.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen