Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Mobilkanonerne køres igen i stilling

telia
Mobilpriskrigen i Danmark fortsætter nu for fuld styrke, efter at Telia og Telenor fredag morgen kastede håndklædet i ringen og droppede deres længe planlagte fusion, inden EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, nedlagde det forbud, som hun var klar med. Foto:

Den aflyste fusion mellem Telia og Telenor betyder fortsat uhæmmet priskrig i Danmark med tryk på pengekasserne hos teleselskaberne – indtil det lykkes at finde sammen på andre måder. Fyringer kan komme på tale.

Mobilpriskrigen i Danmark fortsætter nu for fuld styrke, efter at Telia og Telenor fredag morgen kastede håndklædet i ringen og droppede deres længe planlagte fusion, inden EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, nedlagde det forbud, som hun var klar med.

»Det er en mavepuster for tre af de fire store selskaber – kun »3« må være rigtig glad. Nu må alle sunde sig, så de kommende kvartaler vil byde på stadig hård pris­konkurrence og attraktive priser for kunderne, der fortsat vil blive bombarderet med lavpristilbud, billige telefoner og andre lokkemidler. Men på den lange bane bør telekunderne ikke være 100 procent glade for resultatet, for også de vil have det bedre med lidt færre, men større aktører, som bruger deres energi på innovative løsninger og bedre net i stedet for på at gøre kundebasen lidt større,« siger senioranalytiker Morten Imsgard, Sydbank, som følger telemarkedet tæt.

pix-Telianor-ledelse

Nu skal skakbrikkerne bare stilles op på en ny måde.

»Dette lukker ikke endeligt døren for fusioner på det danske marked. Der er bare én konstellation, der ikke kunne lade sig gøre. »3« er aktiv på sidelinjen i Europa med fusioner og opkøb og vil rigtig gerne konsolidere sig også i Danmark. »3« har givetvis haft følehornene ude hos både Telia og Telenor tidligere uden at kunne finde fælles fodslag. Derfor forsøgte Telia og Telenor at fusionere. Nu er der en strategisk mulighed mindre, og så ser »3«s frieri måske nu mere attraktivt ud,« siger Morten Imsgard.

Vestager: Fire selskaber

Det er den første telefusion i EU, som får dødsstødet. For Margrethe Vestager var det afgørende, at der forblev fire selskaber på det danske marked.

»I denne sag har vi i Kommissionen, baseret på vores dybdegående analyser og de fakta, vi har indsamlet, haft alvorlige bekymringer om den fortsatte konkurrence på det danske marked – noget, der ville kræve tilsvarende, betydelige indrømmelser. Det vil i dette tilfælde betyde en fjerde netværksoperatør,« siger hun.

pix-Vestager

Cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk jubler:

»Det er en god nyhed for forbrugerne. Hvis fusionen var gennemført, ville det give højere priser og færre nye tjenester. Fire er bedre end tre på dette marked. Danmark har vist, at fire spillere giver en dynamisk konkurrence, hvor der samtidig investeres, og forbrugerne får fornuftige priser og gode produkter. Det er rigtigt godt, at det, vi lige har undgået, ikke blev til noget,« siger han.

I Danmarks største telekoncern, TDC, beklager den nye topchef, Pernille Erenbjerg, derimod, at fusionen gik i vasken.

»Som udgangspunkt ændrer det ikke noget for TDC. Vi mener fortsat, der er behov for en konsolidering til at sikre et sundt og bæredygtigt investeringsklima på mobilmarkedet herhjemme,« siger hun.

Men TDC er også presset, og aktien tog fredag et voldsomt dyk på 7,7 procent ved udsigten til, at priserne ikke vil stabilisere sig, som en fusion set med aktionærøjne helst skulle have gjort.

»Vi er tilbage ved, hvad man har prøvet i en lang årrække, og det er rigtigt hårdt for alle teleselskaber. For TDC er det endnu værre. TDC har lovet aktionærerne et højt udbytte og bliver nu presset. Konkurrenterne er desperate efter at få flere kunder. TDC har i 2014 tabt rigtigt mange mobilkunder og er blevet nødt til at deltage lidt i priskrigen,« siger Sydbanks Morten Imsgard og fortsætter:

»Ingen er tilfreds med situationen nu, men meget få har mulighed for at gøre noget ved det. »3« skal næsten forsøge sig, for TDC kan ingenting, og Telia og Telenor kan ikke gå sammen. Over tid kan Telia eller Telenor trække sig fra det danske marked eller skalere voldsomt ned, så de kun driver erhvervsforretning, for det er på privatsiden, at det gør ondt. Men nu må alle sunde sig.«

telia

Telia og Telenor bliver i Danmark

Telia-koncernens finansdirektør, Christian Luiga, slår fast, at Telia bliver i Danmark.

»Vi er slået tilbage til udgangspunktet. Vi kunne ikke fortsætte – så ville der ikke være økonomi i det. Vi er ekstremt skuffede, men vi giver aldrig op. Danmark er et kerne­marked for os, så vi må se på, hvad vi kan gøre,« sagde han fredag morgen og gentog flere gange, at han var »ekstremt åben« over for andre muligheder.

Telenors Europa-direktør, Kjell Morten Johnsen, fastholder også, at Telenor bliver i Danmark.

»Ja, da, vi har til hensigt at blive i Danmark. Hvis ikke havde det været naturligt, at en af os havde overtaget den andens forretning. Det er mere kompliceret at drive et fælles selskab. Ingen af os ville have taget den ekstra udfordring, hvis vi ville væk. Vi har en plan, som vi startede på i 2013 for at skabe lønsomhed i Telenor Danmark, og jeg forventer, at vi skal levere meget af dette, som vi har investeret tid, penge og kræfter i, i 1. kvartal og 1. halvår 2016,« siger han til Berlingske.

I er nu tilbage ved start, og »3« har jo tidligere rygtedes at være interesseret i at købe op, hvis prisen var rigtig...

»Jeg ser, at Canning Fok (koncernchef for hongkongkonglomeratet Hutchison Wham­poa, som ejer 60 procent af »3« i Danmark, red.) køber selskaber her og dér. Vi er en nordisk aktør og nummer to på markedet. Jeg tror ikke, at vi skal spekulere i den type ting i Danmark,« siger Kjell Morten Johnsen.

Antallet af spillere ikke afgørende

»3« fejrede beslutningen med et glas vin.

»Vi synes, at det er fantastisk. Den var gal, fordi en toer og en treer ville fusionere. Det er ikke set før og ville skabe en alt for stor koncentration, som sammen med TDC ville give dem 80 procent af det danske telemarked og marginalisere os. Konsolideringer bør indbefatte den mindste spiller. Det er arten af konkurrence og ikke antallet af spillere, der tæller. Vi tager meget gerne del i en konsolidering – det har vi bevist i Irland og Østrig og planlægger i Storbritannien og Italien. Hvis en dansk konsolidering indbefattede os, ville vi stå med tre spillere, der kan nogenlunde det samme og have fornuftige markeds­andele,« siger Morten Christiansen, administrerende direktør i »3«.

telia

Det har tidligere været på tale, at »3« kunne overtage Telenor i Danmark. Er den mulighed nu rykket nærmere?

»Det kan jeg overhovedet ikke udtale mig om,« siger han.

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, forudser »massive afskedigelser og massive omkostningsreduktioner hos Telenor og Telia, for de har ventet med at gøre noget, fordi de troede på, at fusionen faldt på plads, for ikke at skabe for megen unødig panik i organisationen.«

Det vil Morten Christiansen fra »3« ikke afvise kan blive udkommet.

»Hvis det danske marked er konkurreret godt og grundigt ned på pris og skal tjene penge, må man tilpasse omkostningerne, hvis formålet er at tjene penge. Vi har en nogenlunde forretning, ikke fantastisk, men vi har tjent penge de seneste år, dog langt fra nok til at betale de investeringer, vi har foretaget. Nu er det business as usual, og der er ikke udsigt til, at det ændrer sig foreløbig,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen