Berlingske Business

Mobilgigant investerer i software

pix-Lei Jun
Lei Jun, der er blevet kaldt Kinas Steve Jobs, har som topchef for mobilgiganten Xiaomi købt sig ind i sit gamle firma, Kingsoft, der står bag den roste kontorpakke WPS Office. Foto: Jason Lee, Reuters/Scanpix Foto:

Verdens tredjestørste mobilproducent, Xiaomi, køber sig ind i producenten af den roste, gratis kontorpakke WPS Office, Kingsoft.

Den kinesiske mobilgigant Xiaomi, der er verdens tredjestørste mobilproducent, køber sig ind i softwareselskabet Kingsoft, som blandt andet står bag den roste kontorpakke Kingsoft Office, nu WPS Office, til mobiltelefoner, tavle-PCer og almindelige PCer.

Xiaomi, som er Kinas største smartphoneproducent, køber tre procent af Kingsoft efter i december at have rejst 1,1 milliarder dollars eller syv milliarder kroner i ny kapital. Dermed overtager Xiaomi 35,3 millioner aktier.

pix-Xiaomi, Lei Jun

Xiaomis stifter og topchef, Lei Jun, der på grund af sin stil kaldes for »Kinas Steve Jobs« med henvisning til Apples afdøde topchef, er bestyrelsesformand i Kingsoft, som han tidligere var administrerende direktør for.

Nappede Googles Android-chef

Kingsofts kontorpakke, der sidste år skiftede navn til WPS Office, svarer til Microsofts Office-pakke med tekstbehandling, regneark og præsentationsprogram og findes til både Windows, Linux, Android og iOS. Den kan håndtere dokumenter, regneark og præsentationer fra Microsoft Office og er gratis at anvende. Den findes også på dansk.

Xiaomi er i gang med at udvide forretningen og få foden indenfor på software- og indholdsområdet. Blandt andet har Xiaomi sat en milliard dollars til side til opkøb af filmindhold.

XIAOMI

Xiaomi hyrede i sommeren 2013 Googles Android-chef, den brasiliansk fødte Hugo Barra, til at sikre selskabet fremdrift. Han er nu ansvarlig for Xiaomis internationale satsning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen