Berlingske Business

Mobile applikationer skaber guldgraver-stemning

Markedet for mobile applikationer bliver ”lige så stort som nettet”, forventer en af de store programudbydere. I år 2020 vil brugerne kunne vælge mellem 10 millioner apps til mobile enheder.

Apple har haft stor succes med sin ét år gamle App Store til iPhone og iPod Touch og mange andre forsøger nu at efterligne denne succes – ikke mindst Microsoft, der selv kommer med sin Windows Marketplace til efteråret. Og der er store forventninger til markedet for mobile applikationer. På sidste uges MobileBeat konference i San Francisco blev det forudsagt, at der vil være 10 millioner mobile applikationer i 2020.

»App-markedet bliver lige så stort hvis ikke større end internettet,« lyder meldingen fra Ilja Laurs, der er direktør for GetJar, som er en uafhængig distributør af mobil-applikationer.

Han forventer at forbrugerne vil kunne vælge mellem 100.000 mobile apps hen mod årets udgang – et tal, som altså ventes at stige 100 gange i løbet af ti år.

»Markedet vil først blomstre fuldt ud om ti år, hvor mobile applikationer vil være lige så populære som websites er i dag,« siger Laurs til BBC News.

Men han advarer samtidig om, at der er opstået en stor hype omkring mobile applikationer, hvor mange udviklere lader sig rive med af en guldgraver-stemning. Mange udviklere opdager hurtigt, at det er svært at tjene penge, og 90 pct. får aldrig deres udgifter dækket.

Apple kunne i sidste uge melde om 1,5 milliarder downloads i sin App Store med 65.000 programmer. Der er mange historier om udviklere, som har tjent formuer på at skrive små mobile applikationer i deres fritid, men der er langt, langt flere, som ikke har tjent en krone.

Og samtidig med, at udviklerne kappes om brugernes gunst, forsøger Nokia, Blackberry og mange andre mobil-producenter at kopiere Apples succes. Så der er ikke kun et kapløb om at skabe den bedste mobile applikation, men også en kamp om at bygge den bedste og mest profitable App Store.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen