Berlingske Business
12:32Novozymes overvejer at appellere tabt patentsag 

Mobildata er for dyrt i udlandet

22BUSScandlines-Roedby-Putt.jpg
Man skal ikke længere væk end med Scandlines’ Rødby-Puttgarden-færger ud i Femern Bælt, før mobilpriserne eskalerer. Arkivfoto: Torben Christensen

Mobilen er et fantastisk værktøj – også når man er i udlandet. Men inden man får set sig om, har man en gigantisk telefonregning, fordi mobilselskaberne opkræver helt ublu priser for brug i udlandet.

Globaliseringen har gjort det nemt og billigt at rejse rundt i verden. For blot få tusinde kroner kan du flyve til den fantastiske storby New York i USA, men bruger du din mobil på rejsen til at kommunikere med venner og familie, til at finde vej, læse et par nyheder på nettet og tjekke lidt mails, så er mobilregningen hurtigt blevet en større udgiftspost end flybilletten.

Mobildata i udlandet kan nemlig være hamrende dyrt. Spørg bare Odense-­borgmester Anker Boye (S), der vendte hjem fra en ferie i Tyrkiet i 2011 med en mobildata-regning på 243.000 kr. Av!

Jeg har egentlig altid været meget tilfreds med mit mobilabonnement hos Telmore. Tingene fungerer bare, og priserne er konkurrencedygtige. Men i udlandet er Telmore ikke specielt prisvenligt at bruge. I USA f.eks. skal jeg betale 11,25 kr. i minuttet for opkald, og mobildata koster hele 100 kr. pr. MB!

For lige at sætte det i perspektiv kan jeg oplyse, at man bruger omkring 0,5 MB data ved at søge en rute på Google Maps på ­mobilen. Det koster mig altså 50 kr. Og man bruger omkring 0,1 MB data ved at sende eller modtage én mail med bilag. Det koster mig altså 10 kr. Og bare det at åbne en ­billedtung hjemmeside såsom bt.dk eller ekstrabladet.dk skulle angiveligt bruge en-to MB – pris i mit tilfælde: 100-200 kr.

Af den grund sørger jeg så vidt muligt for at foretage sådanne opslag på mobilen på hotellet, hvor der altid er wifi-forbindelse, mens jeg forsøger at begrænse brugen af mobilen på åben gade så meget som muligt.

pix-Roaming

Men hvorfor skal det overhovedet være så dyrt? Det skal det heller ikke nødvendigvis. I EU er der eksempelvis aftalt en såkaldt eurotarif, der er et loft for, hvad opkald, sms og mobildata må koste i EU-landene. Og fra juni 2017 er det bestemt, at ekstrapriserne helt forsvinder, så europæere ikke skal betale mere for at bruge mobilen i EU-landene, end man betaler i ens hjemland.

Det bliver da dejligt, men tilbage er så resten af verden, hvor danskerne i stigende grad rejser til, men hvor det tilsyneladende fortsat skal være meget dyrt at kommunikere via mobiltelefonen.

Det gælder f.eks. Asien, USA og endda sundet Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland!

Det erfarede jeg i påsken, hvor jeg var en tur i Hamborg. I Danmark er taletid og mobildata inkluderet i mit abonnement, og i Tyskland er priserne på grund af eurotariffen holdt på et forholdsvis lavt leje med opkaldspriser på 1,76 kr. i minuttet og data for 1,50 kr./MB.

SMS

Men om bord på færgen på den korte rute fra Rødby til Puttgarden befinder man sig åbenbart i ingenmandsland, for her fik jeg på min arbejdstelefon via sms oplyst af operatøren Telenor, at opkald koster 11,25 kr. i minuttet, og mobildata koster 56,25 kr. pr. MB! Færgeturen er ellers oplagt til lige at læse nyheder og tjekke mails, men det kan altså blive en dyr fornøjelse.

Mobilselskabet 3 har dog set lyset. Således betaler 3-kunder ikke ekstra for opkald, sms og mobildata i 28 lande, herunder USA. Bravo!

I en globaliseret verden anno 2016 må de øvrige mobilselskaber se at komme ind i kampen!

telenor

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen