Berlingske Business

Mobil-frontløber sat til salg

Mobil-frontløber sat til salg - 1
Foto:

Det store mellemøstlige mobilselskab, Zain, er nu måske på vej til at blive splittet op og solgt fra. Det sker på trods af, at Zain blev berømt for at gøre det, ingen mobilselskaber i Europa kunne finde ud af.

Det kuwaitiske mobilselskab, Zain, er nu måske på vej til at blive skåret ud i bidder og solgt helt eller delvist. Det sker på trods af, at Zain ellers er blevet en anelse verdensberømt, for at være det første mobilselskab, der afskaffede alle former for roaming-afgifter, hvilket telekunderne i Europa endnu kun kan drømme om. Zain er et selskab, der har oprindelse i Kuwait, men har knopskudt til store dele af mellemøsten og Afrika. Og er man kunde i et Zain-land, kan man ringe i alle andre Zain-lande uden at blive flået i roaming-afgifter. grebet Det står i skarp kontrast til situationen i Europa, hvor kunderne er blevet flået for både at tale, sms eller bruge telefonen til e-mail, når de var ude at rejse. EU-kommisionen har flere gange gange grebet ind overfor de ublu priser, og hvergang har modstanderne af regulering protesteret og fremhævet netop Zain som et eksempel på, at den frie konkurrence medfører bedre tilbud end regulering gør. Trods sin status af godt eksempel for telebranchen, voksede træerne dog ikke ind i himlen - og nu vil Zain-aktionærerne gerne se nogle cool cash, skriver Reuters. På et møde i slutningen af august forventes det således, at Zain slipper en ekstern ejer ind i varmen i den afrikanske del af selskabet, hvor Zain ikke har haft specielt imponerende vækstrater. Ifølge Reuters, er 62 procent af Zains kunder fra afrika - men kun 15 procent af profitten stammer derfra. Det har sat gang i tanker om at skifte fokus fra global vækst og hen i retning af et større fokus på de mellemøstlige markeder.

Herhjemme trådte det andet EU-indgreb mod roaming-åger i kraft denne sommer - et indgreb, der tvinger priserne på smser ned. Indgrebet er denne gang struktureret på en ny måde, hvor der lægges et loft over, hvor meget udbyderne må kræve af hinanden for rejsende kunders dataforbrug på udenlandske net.

Selv om selskaberne har fået voldsomme besparelser, har ingen af dem valgt at sende besparelserne videre til deres kunder - og i Danmark er både TDC, Telia, Telenor og ''3' fortsat med at kræve priser på omkring 20 kroner per megabyte data, selv om de kunne nøjes med at kræve det halve.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen