Berlingske Business

Minister vil ikke gribe ind mod TDC

Minister vil ikke gribe ind mod TDC - 1
Gennem disse tynde fiberkabler kan der strømme en solid Internet-forbindelse, masser af TV-programmer og en telefonforbindelse. Foto: Colourbox

Danmarks største teleselskab er ikke så stærk på fibernet, at der er behov for indgreb - lige nu.

TDCs markedsposition på fibernet i Danmark er endnu ikke så stærk, at myndighederne vil gribe ind.

Det oplyser videnskabsminister Helge Sander (V), som har ansvaret for det danske telemarked, i et svar til Enhedslistens teleordfører, Per Clausen, efter at IT- og Telestyrelsen har vurderet situationen.

Ikke salg nok

»TDC er vurderet at have en stærk markedsposition. Styrelsen har imidlertid ikke lagt op til at pålægge TDC forpligtelser, herunder om adgang, på fibernettet, fordi TDC i dag kun i begrænset omfang afsætter fiberbaserede bredbåndstilslutninger,« oplyser ministeren.

Fibernet er en konkurrent til det klassiske telefonnet. Fibernet består af optiske lysfiberkabler, hvorigennem signaler kan sendes lynende hurtigt og med stor kapacitet. Derfor kan der leveres både Internet-adgang i topfart sammen med TV-kanaler og telefoni gennem et og samme stik i væggen. Navnlig de danske elselskaber er i fuld gang med at grave fibernet i jorden, så de vil kunne angribe TDC på et centralt punkt. Men TDC anvender også selv fibernet, navnlig som en slags hovedtransportvej af data over større afstande, hvorimod der ikke går mange fibernetkabler ind i private husstande fra Danmarks største teleselskab.

Klar til indgreb

Det kan imidlertid ændre sig.

»Det vil efter styrelsens vurdering ikke være proportionalt at pålægge TDC forpligtelser vedrørende et produkt, som TDC ikke selv anvender. Hvis TDC vælger at tage fiber i brug, vil IT- og Telestyrelsen vurdere, om styrelsen skal revidere eller opdatere markedsafgørelsen og eventuelt pålægge nye eller tilpassede forpligtelser med henblik på at afhjælpe eventuelle konkurrenceproblemer,« tilføjer Helge Sander i sit svar.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen