Berlingske Business

Millioner til udvikling af brugervenlig web

It-samarbejde med forskere skal gøre offentlige selvbetjeningsløsninger mere brugervenlige.

5,7 millioner kroner fra Det Strategiske Forskningsråd skal være med til at gøre store danske web-portaler mere anvendelige for brugerne.

Forskere fra Aalborg Universitet skal i samarbejde med private software-virksomheder udvikle metoder, som vil gøre det lettere for borgerne at betjene sig selv via nettet, når de skal søge byggetilladelser, boligstøtte, børnepasning og andre offentlige ydelser.

Forskningsprojektet fokuserer på brugervenligheden i de webportaler, som typisk er indgangen til offentlige og private informations-systemer. Ifølge projektets leder, lektor Jan Stage fra Institut for Datalogi, er der sund fornuft i at forbedre portalernes design, fordi de spiller en helt central rolle for systemernes anvendelighed.

Metoderne fra forskningsprojektet bliver afprøvet i praksis i samarbejde med de deltagende software-virksomheder. Én af dem er konsulent-virksomheden Dafolo A/S med hovedsæde i Frederikshavn. Her stræber udviklingschef Orla Pedersen efter at kunne levere Danmarks bedste offentlige selvbetjenings-løsninger til de myndigheder, som har lovet markante forbedringer på området.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen