Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Millioner af Opera- og Dropbox-brugere skal skifte kodeord

pix-Opera-Dropbox
Både Opera og Dropbox har haft ubudne gæster og beder derfor deres brugere om at skifte kodeord - også andre steder.

Hackere har rodet i den norske softwaretjenestes synkroniseringsfunktion, mens Dropbox indirekte er blevet ramt af hackerangreb.

Millioner af brugere af den norske softwaretjeneste Opera Sync og den amerikanske netlagertjeneste Dropbox skal skifte kodeord. Opera melder direkte om et hackerangreb, mens Dropbox hanker op i alle, som ikke siden midten af 2012 har skiftet kodeord, ligeledes på baggrund af et hackerangreb.

I sidste uge opdagede Opera, at hackere havde angrebet den server, som bruges til Opera Sync. Opera Sync synkroniserer bogmærker, foretrukne netsteder og kvikknapper til de mest besøgte netsider, så man blot logger ind på en anden telefon eller computer og straks har de samme genveje til rådighed.

»Dette angreb blev hurtigt blokeret. Vi undersøger sagen løbende, men vi tror, at nogle data, herunder Opera Sync-brugernes kodeord og kontooplysninger som brugernavn, er blevet ramt,« hedder det i et blogindlæg fra Opera.

Skift kodeord - også andre steder

Omkring 1,7 millioner af de godt 350 millioner Opera-brugere anvender Sync-funktionen og bliver derfor bedt om at ændre kodeord til tjenesten. Eftersom mange stadig bruger samme kode flere steder, anbefales det også at skifte kodeordene her - og til noget helt andet. Alle Opera Sync-brugere har fået tilsendt en e-mail fra det norske, børsnoterede selskab.

Også Dropbox har den seneste uge kontaktet millioner af brugere for at få dem til at skifte kodeord. Det gælder alle, som oprettede sig som brugere af netlagertjenesten før midten af 2012, og som ikke siden har skiftet kodeord. Sikkerhedseksperter mener nemlig, at nrugernavne og kodeord, som i juli 2012 blev stjålet fra andre netsteder, tilsyneladende også blev brugt til at logge ind på et mindre antal Dropbox-konti.

Brugere, som ikke siden midten af 2012 har skiftet kodeord, vil derfor blive tvunget til at gøre det, næste gang de bruger Dropbox, og her skal de vælge et stærkere - altså længere - kodeord end tidligere for at sikre sig mod nye hackerangreb. Dropbox anbefaler også, at man skifter sit kodeord på andre tjenester, hvis man har brugt det samme kodeord som på Dropbox.

Dropbox har omkring 500 millioner registrerede brugere, ligesom flere end 200.000 virksomheder og organisationer benytter betalingstjenesten Dropbox Business.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen