Berlingske Business

Milliardstore EU-bøder for datasjusk på vej

pix-Hængelås
EU-diplomater fra de 28 medlemslande er blevet enige om bødestørrelserne for at overtræde persondatabeskyttelsen - og de er høje. Dog ikke så høje, som Europaparlamentet ønsker det. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Overtrædelse af »retten til at blive glemt« vil koste virksomhederne store bøder - om end EU-landene og Europaparlamentet endnu ikke er helt enige om, hvor mange milliarder giganter som Google, Facebook og Apple risikerer at skulle af med.

EU lægger op til betragtelige bøder i milliardklassen, hvis virksomheder som Google, Facebook, Apple og Microsoft overtræder onlinereglerne om »retten til at blive glemt«.

Ambassadørerne fra de 28 EU-lande blev onsdag enige om et forslag fra det lettiske EU-formandskab, som gør klar til at indføre bøder, der ligger på mellem 0,5 og 2 procent af virksomhedens globale omsætning på årsplan, afhængigt af, hvor groft et brud på de europæiske databeskyttelsesregler der er tale om, skriver nyhedsbureauet Reuters med tre diplomatiske kilder som grundlag.

Bøder på tre niveauer

Det er bødestørrelser, som selv de største virksomheder vil kunne mærke - og se - i deres regnskaber, men de er noget mindre end de fem procent, som Europaparlamentet har krævet.

For Apple vil to procent betyde en bøde på 3,65 milliarder dollars eller 24,5 milliarder kroner.

EU lægger op til bøder på tre niveauer. Hvis en virksomhed ikke vil slette personlige data, som er i strid med retten til at blive glemt, bliver maksimumbøden på en procent af den globale omsætning.

Så snart EUs ministre har godkendt diplomaternes udspil, skal det forhandles med Europaparlamentet, inden det nye bøderegime kan træde i kraft.

Google skulle fjerne henvisninger

Det er et led i en generel opstramning af EUs persondatabeskyttelse, som er på vej. Lige nu er der ingen samlet politik på området i de 28 EU-lande, og mange steder arbejder man fortsat med en databeskyttelse, som er udtænkt og indskrevet i loven, før Internet for alvor blev folkeeje mod slutningen af 1990erne. Derfor er bødestørrelserne - og mulighederne for at gribe ind - i de enkelte lande da også forholdsvis ubetydelige.

For et år siden beordrede EU-Domstolen, som er EUs højeste, juridiske myndighed, internetgiganten Google til at fjerne forældet eller irrelevante oplysninger om folk fra sine søgeresultater. Oplysningerne forsvinder altså ikke fra nettet, men de udelades i Googles søgeresultater.  Til dato er 3.111 henvisninger til danske netsteder blevet pillet ud.

Google har nægtet at lade EU-kravet omfatte sin søgetjeneste uden for Europa.

Det sociale netværk Facebook er også under stadig mere intens beskydning fra de europæiske datatilsyn.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen