Berlingske Business

Milliarderne ruller ind i den danske spillebranche

Computerspillere indtager efte
Den danske compterspilbranche har udviklet sig eksplosivt og har passeret en milliard kroner i årlig omsætning. Arkivfoto. Scanpix/Jens Nørgaard Larsen

Dansk produktion af computerspil har på kort tid vokset sig til en milliardforretning.

København. Den danske spilindustri er i bragende fremgang, og nu melder branchen om nye, aggressive vækstforventninger, skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie, Finans.

I løbet af de næste tre år ventes de danske spilfirmaer samlet set at fordoble salget, så den samlede omsætning kommer op i nærheden af 2,5 milliarder kroner.

Nye selskaber skyder frem, og samtidig er der nu for alvor kommet investorkroner til fadet, som kan fungere som brændstof for væksten, lyder det fra Jan Neiiendam, direktør for brancheforeningen Interactive Denmark.

»Vi skal fordoble branchens omsætning, eksport og antal medarbejdere på 2-3 år. Det er vores mål, og det baserer vi på den markedsvækst, der er på spilmarkedet. Vi får hele tiden nye virksomheder i branchen, så der nu er over 150 af dem, og de vokser sig større,« siger han til Finans.

Branchen har præsteret en fordobling på tre år allerede, fra 2012 til 2015, med mobilspillet Subway Surfers som det store lokomotiv.

I 2015, som de nyeste tal dækker, var den samlede omsætning for de danske computerspilsproducenter på 1,2 milliarder kroner, så det vil kræve en ny, rund milliard i spilkroner at nå målet.

Ifølge en af de nye spillere i branchen, investoren Nordisk Film Games, er der basis for sådan en fordobling.

»Det er ikke urealistisk, for vi ser mange spilfirmaer, som bobler op nu. I forhold til for fem år siden er der både kommet flere, og der er kommet flere af høj kvalitet.«

»Der skal ikke være mange af dem, som slår igennem internationalt, før man virkelig kan mærke det. Bare én titel, der bliver populær internationalt, kan gøre en stor forskel,« siger Mikkel Weider, direktør for Nordisk Film Games.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen