Berlingske Business

Microsofts store omstilling giver pote

pix-Satya Nadella
Microsofts topchef siden januar 2014, Satya Nadella, har tilsyneladende succes med at føre Microsoft væk fra den store binding til kerneprodukter og ud på nye områder. Arkivfoto: Jason Redmond, Reuters/Scanpix Foto:

Softwaregiganten begynder at tjene penge på masser af andre områder end Windows, som har det rigtigt svært - om end en ny udgave kommer til sommer.

Microsofts satsning på selv at producere tavle-PCer har sammen med god interesse for at købe onlineabonnementer på softwaregigantens nettjenester giver fremgang i 1. kvartal.

Microsoft kunne torsdag aften dansk tid melde om både bedre omsætning og større overskud, end analytikerne havde forventet trods styrtdykkende salg af Windows.

Salget af styresystemet Windows til PC-fabrikanterne, der installerer det på nye maskiner, faldt godt nok på erhvervssalget med 19 procent og på privatkundesiden med hele 26 procent i januar-marts i forhold til for et år siden. Men da var Microsoft netop ved at sende det da 14 år gamle Windows XP på endegyldig pension, hvilket skabte så stor bekymring for sikkerheden, at mange benytte anledningen til at købe ny computer - med en ny Windows forinstalleret.

Succes med Surface og Office 365

Til gengæld har salget af Microsofts egenproducerede tavle-PC Surface, som nu er kommet i sin tredje - og lidt større - udgave, været en succes, selv om priserne langt overstiger konkurrenternes tavle-PCer. Til gengæld kører Surface på den helt almindelige Windows-udgave og kan dermed reelt fungere som en bærbar computer. Surface-salget er steget med hele 44 procent på et år til 713 millioner dollars i seneste kvartal.

Også kontorpakken Office 365 med bl.a. tekstbehandlingsprogrammet Word, regnearket Excel og præsentationsprogrammet Powerpoint har solgt godt. Office 365 er nu en onlinepakke, som man køber som årsabonnement og ikke som tidligere til engangspris. Den kan så typisk installeres på flere computere, hvor programmerne både virker uden og med internetforbindelse - i sidstnævnte tilfælde er der bl.a. adgang til stor netlagerplads på Microsofts servere. Og 12,4 millioner har nu abonnement på Office 365, hvilket er 35 procent flere end tre måneder tidligere.

Omsætningen på nettjenesterne er i 1. kvartal mere end fordoblet og er nu oppe på 6,3 milliarder dollars om året.

Microsofts samlede omsætning steg med seks procent til 21,7 milliarder dollars.

Stor fyring koster

Også Microsofts søgemaskine, Bing, klarer sig bedre. Annoncesalget voksede med 21 procent, og for første gang nogen sinde er Bings andel af søgemarkedet nu oppe på 20 procent. Google dominerer dog fortsat aldeles.

Endelig kommer der penge ind fra salget af Windows-telefoner under Lumia-mærket, som Microsoft i 2014 købte af finske Nokia. Det er i dag Microsoft, der står for Nokias tidligere mobilproduktion, og der blev i kvartalet solgt 8,6 millioner telefoner - ikke imponerende i forhold til konkurrenterne men dog stadig et bidrag på 1,4 milliarder dollars til pengekassen.

Når Microsofts samlede overskud alligevel faldt med næsten 12 procent til fem milliarder dollars, skyldes meget af faldet en større omstrukturering. Sidste år blev 18.000 stillinger skåret væk i verdens største softwarevirksomhed, og det kostede alene i 1. kvartal 190 millioner dollars i kompensation.

Windows 10 til juli

Omkring slutningen af juli i år kommer så Windows 10, den nyeste udgave af Microsofts styresystem. Denne gang vil det være ens på PCer, tavle-PCer og mobiltelefoner, og alle, der i dag har Windows 7 eller Windows 8 på en PC eller Windows Phone 8 på en mobiltelefon vil kunne opgradere gratis. Det gælder dog ikke erhvervsudgaver af Windows, hvor der vil skulle betales. Microsoft har dog ikke offentliggjort priserne endnu.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen