Berlingske Business

Microsofts MP3-afspiller gik død

Microsofts MP3-afspiller gik død - 1
Microsofts Zune-afspiller gik ned for tusinder lige før nytår. Foto: Microsoft

Tusinder af Zune-afspillere rendte ind i et år 2000-problem lige før årsskiftet.

Godt nytår fra Microsoft - din MP3-afspiller er død.

Sådan oplevede tusinder af ejere af Microsofts Zune-afspiller nytårsaftensdag. Microsofts modtræk til Apples iPod gik ned og viste en fejlbesked, som refererede til »Y2K for Zunes«, altså År 2000-problemet for Zune. Da kalenderen skiftede til år 2000, var hele verden i alarmberedskab og sat med krydsede fingre for, at livsvigtige IT-systemer ikke brød sammen, fordi de ikke kunne håndtere et nyt årtusind.

Tusinder klagede

Lynhurtigt væltede det ind med flere tusinde henvendelser til Microsofts onlinehjælp, og sent onsdag havde Microsoft lokaliseret problemet til kun at berøre Zune-modellen med 30 gigabyte. Det var det interne ur, den var gal med. Forventningen var, at problemet ville være løst, når uret tikkede sig frem til 1. januar, men brugerne skulle køre afspillerens batteri helt tomt først.

Zune-afspilleren, som ikke sælges i Europa, har ikke fået så godt fat i MP3-markedet, som Microsoft havde ønsket. Den første kom i 2006. Apples iPod står stadig for næsten 75 procent af salget, viser tal fra analysefirmaet NPD Group, men de nyeste Zune-modeller har fået positive anmeldelser.

Verden overlevede år 2000

År 2000-problemet skyldtes, at programmørerne fra tidligste færd var stærkt optaget af at spare plads og derfor valgte at kode deres programmer, så de blot viste de sidste to cifre af årstallet og altså ikke selve årtusindet. Det store spørgsmål var, hvad der skete, når årtusindet skiftede, og der blev brugt milliarder af kroner verden over på at gennemgå koderne til alle vigtige computerprogrammer og eventuelt ændre dem, så de overlevede.

Om faren var overdrevet, eller om opgaven blot blev løst, vides ikke. I alle tilfælde blev der ikke rapporteret om nedbrud og det, der var værre.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen