Berlingske Business

Microsoft varsler kæmpe nedskæringsrunde i telefondivision

TAIWAN-TECHNOLOGY-ECONOMIC-COMPUTEX
ARKIVFOTO Foto:

Microsoft svinger den store sparekniv og skærer dybt i sin telefondivision.

Op mod 7800 stillinger skal skæres væk, primært inden for telefonhardware, og dertil kommer kæmpe nedskrivninger på 7,6 mia. dollar (51 mia. kr.) og restruktureringsudgifter på 750 til 850 mio. dollar (5-5,7 mia. kr.).

pix-Satya Nadella

Årsagen er, at Microsoft vil skærpe sit fokus og anvende sine ressourcer inden for telefoni, som blev udvidet kraftigt ved købet af Nokias telefonidivision i 2014, bedre.

Det oplyser Microsoft onsdag eftermiddag.

- Vi bevæger os fra en strategi om at bygge en selvstændig telefonforretning til en strategi om at skabe og dyrke et levende Windows-økosystem inklusive vores egne apparater. På den korte bane vil vi få en mere effektiv og fokuseret telefonportefølje, mens vi fastholder evnen til at skabe langsigtet fornyelse inden for mobiltelefoni, udtaler Microsoft-topchef Satya Nadella.

Microsoft vil fortælle mere om planerne i sit årsregnskab den 21. juli. Nedskæringerne ventes stort set gennemført inden udgangen af 2015 og helt på plads om et år.

Den store sparerunde kommer kun tre uger efter, at Microsoft sagde farvel til Stephen Elop, der var topdirektør i Nokia og fulgte med over til Microsoft ved mobilkøbet sidste år.

Microsoft-aktien falder med 0,2 pct. til 44,22 dollar i det amerikanske formarked.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen