Berlingske Business

Microsoft tjener mere trods faldende Windows-salg

pix-Surface Pro 4
Den nye Surface Pro 4 er - sammen med Microsofts første, egen bærbare PC - først blevet lanceret efter onsdagens regnskabsperiode men skal rette op på et vigende Surface-salg. Arkivfoto: Andrew Burton, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Den amerikanske softwaregigant oplevede sin højeste aktiekurs i 15 år efter et regnskab, der overraskede trods tilbagegang.

Trods et fortsat fald i salget af styresystemet Windows leverede den amerikanske softwaregigant Microsoft for niende kvartal i træk et regnskab, hvor det går bedre end forventet.

Det er Microsofts stadig flere netbaserede produkter, som trækker læsset og dermed bekræfter, at topchef siden februar 2014 Satya Nadellas omstillingsplan har været den rigtige for Microsoft, som også har været igennem en række sparerunder - senest bliver omkring en procent eller 1.000 stillinger nedlagt. I juli blev andre 7.800 stillinger sat på sparelisten.

Microsoft-aktien steg hele 9,8 procent efter fremlæggelsen af regnskabet. Den ligger dermed på sit højeste niveau siden marts 2000.

Håber på god julehandel

Det samlede salg i juli-september faldt med 6,6 procent til 21,66 milliarder dollars, men salget ligger højere end det ventede. Og overskuddet er vokset til 4,62 milliarder dollars mod 4,54 milliarder for et år siden.

Microsofts forretning for netbaserede produkter som Windows Server og Azure-platformen leverede en omsætning på 5,9 milliarder dollars, hvilket er en fremgang på otte procent. Den udgør dermed 29 procent af Microsofts samlede salg.

Omvendt er salget af Windows-computere faldet med 7,7 procent i juli-september, som Microsoft-regnskabet dækker, viser tal fra analysehuset Gartner, som følger PC-markedet tæt. Microsofts eget salg af Windows er dykket med seks procent i samme periode, men det er dog nu nede på encifrede tal mod tidligere tocifrede. Omsætningen i Windows-divisionen faldt med 17 procent til 9,4 milliarder dollars. Den udgør 46 procent af det samlede salg, der i indeværende kvartal - med en ventet god julehandel - forventes at blive på lige over 12 milliarder dollars.

Surface- og Lumia-salg går tilbage

Salget af Microsofts egen Surface-tavlecomputer faldt dog i regnskabskvartalet til 672 millioner dollars mod 908 millioner for et år siden. Og Lumia-telefonerne, som Microsoft for halvandet år siden købte af finske Nokia, har haft en tilbagegang på 54 procent i salget. Til gengæld viser Microsofts søgemaskine Bing en fremgang på 29 procent, mens kontorpakken Office 365 er gået 70 procent frem og nu kan tælle 18,2 millioner abonnenter - en fremgang på omkring tre millioner.

Microsoft har netop sendt en helt ny Surface Pro-tavlecomputer, to nye Lumia-telefoner og sin første, egne bærbare PC på markedet. De kører alle på Windows 10, som er blevet taget rigtigt godt imod verden over, men de blev først lanceret efter regnskabsperioden og tæller derfor først med, når giganten næste gang fremlægger sine tal.

Microsoft henter 54 procent af sin omsætning uden for USA.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen