Berlingske Business

Microsoft taber sin dominerende rolle til Apple i Danmark

US-APPLE-WORLDWIDE-DEVELOPERS-CONFERENCE-OPENS-IN-SAN-FRANCISCO
Apple CEO Tim Cook delivers the keynote address during the Apple WWDC on June 8, 2015 in San Francisco, California. Apple annouced a new OS X, El Capitan, iOS 9 and Apple Music. Foto:

Apples styresystemer har i Danmark overhalet Microsofts Windows.

Apple er godt i gang med at vælte Windows af tronen som det dominerende styresystem i Danmark. I hvert fald målt på, hvad danskerne foretrækker at bruge, når de bevæger sig rundt på nettet, skriver Version2.

Danske Medier Research fører via Gemius blandt andet statistik over, hvilket operativsystem brugerne har installeret, når de besøger en stribe af de mest populære hjemmesider i landet. Herunder DR, TV2 og Version2.

Og selvom der er forskel fra site til site - på Version2 vil der måske være en anden OS-fordeling end på ekstrabladet.dk - så er det overordnede billede klart.

Når danskerne i dag klikker ind på de mange hjemmesider, Danske Medier Research fører statistik over, så foregår det i ca. 47 pct. at tilfældene fra en enhed, der kører enten desktop-styresystemet MacOS eller det mobile styresystem til iPhones og iPads iOS.

Det viser tal fra henholdsvis april og maj i år, som Version2 har trukket via Gemius Rankings hjemmeside.

pix-Taylor Swift

Det er særligt iOS, der med næsten 38 pct af Apples samlede OS-markedsandel målt på web-sidevisninger sikrer virksomheden en dansk førsteplads.

Den tilsvarende andel for Microsofts styresystem Windows - inkluderende alt fra Windows XP til Windows 8.1 plus Windows phone 8.1 - er på knapt 41 pct.

Fortsætter den nuværende udvikling ser iOS i sig selv ud til at kunne overhale Windows inden længe.

Apples markedsandel målt på sidevisninger gled forbi Microsofts i januar i år, hvor Apples andel var på 44,87 pct., mens Microsofts var på 44,49 pct. Og siden er Apples andel altså vokset støt.

pix-Taylor Swift

Danske Medier Research: Klar tendens

I to måneder sidste år, juli og juni, var Apple også større en Microsoft målt på danskernes foretrukne styresystem til surf, men forskellen var ikke nær så stor som nu, hvor tendensen ser ud til at fortsætte.

»Det har ligget og skiftet lidt. Vi så samme tendens på samme tid sidste år, men den er stærkere nu. Her i 2015 stikker Apple noget af,« siger Thomas Gynild, analysechef ved Danske Medier Research.

Han mener, en del af forklaringen på, hvorfor danskerne nu foretrækker Apple frem for Microsoft, skal findes i den generelle tendens med et stigende databrug på mobile enheder frem for traditionelle desktops og laptops. Og her har Apple foreløbigt haft noget større succes på markedet end Microsoft har med Windows Phone.

»Det er en interessant tendens. Men om noget sted, så er Skandinavien - med undtagelse af Finland - et område, hvor Apples produkter er meget udbredte,« siger Gynild og tilføjer:

»Så tallene hænger dels sammen med en salgsstatistik. Men de hænger også sammen med, at den mobile aktivitet er steget ekstremt i løbet af de senere år.«

Derudover er der nogle andre tendenser, fortæller han, der viser, at danskerne - måske ikke overraskende - primært kobler på nettet med mobile enheder i weekenderne og om aftenen, altså i det, der i mange tilfælde er uden for arbejdstiden.

Dermed siger statistikkerne som sådan heller ikke noget om, hvor mange installationer af eksempelvis MacOS eller Windows der findes rundt om i landet. Tallene er udelukkende en indikator for, hvilket styresystem, der er installeret, på den enhed, som en bruger tilgår en hjemmeside med.

GAMING-E3/

IDC: Microsoft halter efter

Forskningschef Anders Elbak fra analysevirksomheden IDC mener nu, der er klar tendens for, at Microsoft generelt må vige markedet. Han peger dog også på, at der er andre statistikker end den, Danske Medier Research laver, som viser en større andel til Windows.

»Uanset hvad der er mest rigtigt, kan man konkludere, at Microsoft ikke længere har samme dominerende rolle som tidligere – først og fremmest fordi de halter langt efter på mobile enheder,« skriver Elbak i en mail til Version2.

Og når Apple har en forholdsvis stor udbredelse i Danmark - ikke mindst på det mobile marked - sammenlignet med flere andre lande, så hænger det blandt andet sammen med købekraft, forklarer han.

»Apples succes skyldes blandt andet, at vi har relativt mange penge – og gerne bruger dem på teknologi. Desuden har virksomheder været meget åbne med hensyn til at tillade medarbejdere de telefoner, som de helst vil have.«

Og så er der Microsoft, der ifølge tallene fra Danske Medier Research i stor grad er blevet vraget til fordel for Apple de senere år. I Microsoft er man bestemt ikke ligeglade med den udvikling, påpeger Anders Elbak.

»Selvfølgelig er det ikke ligegyldig for Microsoft – hvis det var, ville de næppe have købt Nokia og begyndt at producere Surface osv. Microsoft har dog også indset, at de ikke kommer til at opnå samme position som tidligere. Det ser man ved, at de i dag leverer f.eks. Office og en række apps til deres enterprise applikationer til alle platforme (Windows + iOS og Android).«

Tallene for sidevisninger i maj for Android viser iøvrigt at ca. 11 pct tilgik hjemmesider fra en enhed med Googles styresystem. Og ifølge Danske Medier Research stod Google Chrome OS 0,13 pct. i samme måned.

USA WINDOWS 10

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen