Berlingske Business

Microsoft taber på Windows 8

MICROSOFT_W8_Business
Microsoft-chefen Steve Ballmer kan ikke være helt tilfreds med introduktionen af Windows 8. Foto:

Indtjeningen halter hos Microsoft, der endnu mangler at få fodfæste på de nye markeder med tablets og smartphones

Verdens største softwarevirksomhed tjente 3,7 procent færre penge i sidste kvartal i forhold til samme periode året før, en nedgang fra 6,62  millliarder dollar (37 milliarder kroner) til 6,38 af slagsen (35,7 milliarder kroner). Omsætningen steg med 2,7 procent, fra 20,9 milliarder dollar til 21,5 milliarder.

De beskedne tal afspejler, at Microsoft endnu ikke er lykkedes med sin største satsning gennem årtier, Windows 8, lyder de umiddelbare reaktioner fra analytikere.

Windows 8 er Microsofts storslåede forsøg på at skabe sig et solidt fodfæste på nye markeder, der er opstået ved siden af Microsofts traditionelle hjemmebane, PC-platformen.

Tablets og smartphones med trykfølsomme skærme erstatter i stigende den traditionelle computer, og derfor har Microsoft været nødsaget til at foretage sig noget drastisk for at følge med på de fronter. Løsningen hedder Windows 8, et styresystem der fungerer på tværs af alle tre platforme, PC, tablet og smartphone. Det blev lanceret i efteråret 2012, men har endnu altså ikke levet op til salgsforventningerne.

En anden fremgangsmåde er at selv at producere hardware, noget Microsoft ikke har den store tradition for. Men i forbindelse med Windows 8 har man lanceret sin egen tablet-computer, Surface, der snart får danske debut.

Desuden verserer der vedholdende rygter om, at Microsoft skulle være interesseret i at deltage i et opkøb af verdens tredjestørste PC-producent Dell, som det i øjeblikket planlægges af kapitalfonden Silver Lake.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen