Berlingske Business

Microsoft-stifter mister milliarder

Microsoft-stifter mister milliarder - 1

Den hovedrige Microsoft-bagmand, Paul Allen, står til at miste 38 milliarder kroner på et falleret TV-eventyr.

Den tidligere tredjerigeste mand i verden, Microsoft med-stifteren Paul Allen, kan nu se sin formue reduceret betrageligt. Allen, der siden stiftelsen af Microsoft har haft meget svingende held som investor, har tabt 7 mia. dollars - eller godt 38 milliarder kroner, på sin investering i USA fjerdestørste kabel-TV-udbyder, Charter Communications Inc.

Selskabets aktie lå på toppen omkring 27,75 dollars - men værdien er nu nærmest ikke-eksisterende med en aktiekurs, der ligger og roder omkring otte cent. Allen ejer 51 procent af selskabet, der ifølge amerikanske aktieanalytikere balancerer på randen af en konkurs. Det skriver Reuteres.

Den truende konkurs sker til trods for, at selskabet har 5,5 millioner kunder. Allen har ikke selv kommenteret forlydenderne om den mulige konkurs, men selskabet kæmper lige nu for at få fornyet lån for 21 milliarder dollars. Af disse skal 1,9 milliarder betales i år, men på grund af den finansielle krise, er Charter kommet i voldsomme problemer med at få lånene fornyet.

Da Allens formue var størst, sad han på 30 milliarder dollars - svarende til 165 milliarder kroner med dagens dollarkurs. I dag er formuen skrumpet til 16 mia. dollars - delvist på grund af dårlige investeringer. En af dem var Charter, der faldt bagefter i udviklingen af Tripple Play-tjenester, hvor kunderne ikke blot får kabel-TV leveret, men også telefoni og internet.

Den store gæld har tvunget Charter i ud en besynderlig selskabskonstruktion, hvor gælden ligger i en række underselskaber, så hovedsselskabet - på papiret - er likvidt. I praksis har Charter dog bevæget sig på kanten af insolvens længe.

Allen stiftede Microsoft sammen med Bill Gates, der også har en skrumpende formue. Det skyldes dog, at Gates poster milliarder i en fond, der støtter velgørende formål til glæde for verdens fattige.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen