Berlingske Business

Microsoft skuffede trods pæne resultater

MICROSOFT-RESULTS
It-giganten Microsoft lå generelt på linje med forventningerne i regnskabsrets andet kvartal, svarende til kalenderårets fjerde. På billedet ses Microsofts CEO, Satya Nadella . Foto:

It-giganten Microsoft lå generelt på linje med forventningerne i regnskabsrets andet kvartal, svarende til kalenderårets fjerde.

Men selv om der var tale om et justeret overskud per aktie på 0,77 dollar i forhold til analytikernes forventninger om et overskud på 0,75 dollar per aktie, gemte der sig skuffelser bag tallene.

Skuffelsen koncentrerede sig om Windows-forretningen. Både Windows OEM Pro og non-Pro indtægter, der dækker over Windows-licenser solgt til hardware-partnere, faldt 13 pct. på årsbasis.

Det er på trods af, at Microsofts Windows forretning gennem de seneste kvartaler har nydt godt af afslutningen af Windows XP support, der skabte en midlertidig øget efterspørgslen efter Windows.

Til gengæld var der fortsat stor stigning i Microsofts cloud-indtægter. Omsætningen fra cloud, der omfatter Office 365, Windows Azure, og Dynamics CRM, steg 114 pct. på årsbasis, og Microsofts kommercielle cloudforretning nåede en årlig omsætning på 5,5 mia. dollar og 9,2 mio. abonnenter på Office 365.

Analytikere har længe hævdet, at virksomhedens fremtid ligger i skyen frem for den traditionelle pc-forretning. Men trods den høje vækstrate, var der dog tale om en nedgang fra sidste kvartals omsætningsforøgelse på 128 pct.

Microsofts samlede omsætning løb op i 26,5 mia. dollar i kvartalet eller 0,2 mia. mere end forventet.

Microsoft faldt 4,3 pct. i eftermarkedet.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen