Berlingske Business

Microsoft skærer i prisen på tavle-PC

06BUSsurface.jpg
Microsofts tablet sælger langt dårligere end Googles og Apples. Det får dem nu til at skære dramatisk i prisen. ?Arkivfoto: Timothy A. Clary/AFP

Microsoft tager konsekvensen af et skuffende tabletsalg og skærer i prisen på begge Surface-modeller.

Microsoft skærer gevaldigt i priserne på sin tavle-PC Microsoft Surface. Den billige model bliver reduceret med 30 procent samtidig med, at den større model, Surface Pro, får en prisreduktion på 100 dollar på udvalgte markeder.

Herhjemme betyder det, at den billige Surface RT-model med 32GB kommer til at koste lige under 3.000 kroner. Prisen på den dyrere og kraftigere Surface Pro bliver der dog ikke pillet ved. Det er forbeholdt markederne i USA, Taiwan, Canada og Hong Kong, forklarer Katrine Prien fra Microsoft til Berlingske og slår fast, at vi ikke vil se samme reduktion herhjemme.

Prisnedsættelsen kommer i kølvandet på et svigtende og skuffende salg af Microsofts iPad-konkurrent, der indtil videre ikke er slået an. Bloomberg anslår, at Microsoft har langet omkring 1,5 millioner eksemplarer af Surface over disken siden lanceringen.

Microsoft har ellers gjort, hvad de kunne, for at skabe opmærksomhed om deres tablet. I USA har man kunnet se reklamer i både TV, på web og i trykte medier, ligesom det er blevet til mere aggressive TV-spot, der direkte fremhæver fordele og pris i forhold til Apples iPad. Eksempelvis muligheden for at tilslutte usb-enheder.

Senest er der også åbnet for, at producenterne kan lave mindre Windows 8-tablets, som kan konkurrere med størrelser som iPad Mini og Googles Nexus 7. Og det er et vigtigt marked. Nye tal fra Canalys viser, at 68 pct. af de tablets, der er blevet solgt verden over det seneste år, har en skærmstørrelse på ni tommer eller mindre.

Lige lidt har det dog hjulet. Af de årlige regnskabsdokumenter, som Microsoft i sidste uge indberettede til de amerikanske myndigheder, fremgår det, at selskabet har tjent 853 millioner dollar på salget af sin Surface-tablet, skriver BRG.com.

Det tal inkluderer imidlertid ikke tabet på 900 millioner dollar i kvartalsregnskabet, som Microsoft offentliggjorde tidligere på måneden, hvor blandt andet det svigtende tabletsalg bliver brugt som forklaring. Ligeledes inkluderer tallet heller ikke de penge, som Microsoft har brugt på den massive markedsføring af Surface.

Rygter om opdateret version

Der har også været spekuleret i, om Microsofts udsalg kunne hænge sammen med, at man gerne vil have tømt lagrene, så der kunne blive plads til en ny, opdateret version af selskabets tablet. Der har været snak om en efterfølger, som har været rygtet i noget tid. Det skulle blandt andet åbne for muligheden for LTE/4G i Surface, som ikke er muligt i de nuværende modeller.

En opdateret version med Intels nye Haswell-processor, som blandt andet er at finde i Apples opdaterede version af Macbook Air, har også været forbi rygtemøllen. Det er dog ikke noget, som Microsoft vil kommentere, forklarer Katrine Prien.

Ifølge Strategy Analytics havde Microsoft (Windows) i andet kvartal i år 4,5 procent af tabletmarkedet. Apple sad på 28,3 procent, mens Google (Android) tog førertrøjen med hele 67 procent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen