Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Microsoft sælger kort til Uber

pix-Satya Nadella
Microsoft-topchef Satya Nadella er i gang med at sælge de dele fra, som ikke giver penge. Arkivfoto: Robert Galbraith, Reuters/Scanpix Foto:

Softwaregiganten sælger fra, og omkring 1.300 ansatte skal nu skifte arbejdsgiver.

Microsoft er i gang med den store sommeroprydning og sælger nu en del af sin annonceforretning til internetkoncernen AOL og sin kortteknologi til det omstridte, amerikanske taxiselskab Uber.

Frasalgene er et let i topchef Satya Nadellas bestræbelser på at skille sig af med forretningsområder, som Microsoft ikke tjener penge på. Med Ubers overtagelse af Microsofts kortenhed, som arbejder med billed- og kortdata, vil 100 Microsoft-ansatte skifte arbejdsgiver. Uber har tidligere været nævnt som en blandt flere mulige købere af den finske mobilgigant Nokias korttjeneste Here (tidligere Nokia Maps), som også er sat til salg.

Microsoft får allerede mange af sine kortdata fra netop Nokia.

Microsofts kortafdeling sorterer under Microsofts søgemaskine Bing. Ingen af parterne vil ud med detaljer om aftalen eller med prisen, som dog regnes for at være at mindre betydning i forhold til, at Uber får adgang til kortteknologien. Uber er et tilkaldetaxiselskab, hvor brugerne anvender en mobilapplikation for at få kørelejlighed. I dag bruger Uber en blanding af korttjenester fra Google, Apple og kinesiske Baidu.

1.200 medarbejdere flytter med

AOL (tidligere America Online) overtager Microsofts forretning med annoncevisning og dermed, ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal, omkring 1.200 Microsoft-medarbejdere. AOL, der i dag ejes af mobilgiganten Verizon Communications, får en tiårig aftale om at sælge annoncer, som vises på Microsofts netportal MSN, Outlook.com, Xbox, Skype og i visse Windows-applikationer i større lande. Samtidig bliver Bing standardsøgemaskinen bag AOLs netsøgninger fra 2016 i stedet for Google, og Microsoft får dermed en del af indtægterne, når AOL-brugerne søger på nettet.

Satya Nadella har været topchef i Microsoft, siden han i januar 2014 afløste den mangeårige topchef og fortsatte storaktionær Steve Ballmer. Nadella har siden været i gang med at omstille Microsoft fra den traditionelle PC-verden til mobil- og internetverdenen.

Microsoft er verdens største softwareproducent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen