Berlingske Business

Microsoft præsenterer kontroversiel plan mod spionage

AUSTRALIA MICROSOFT STORE OPENING
Foto:

Microsoft har præsenteret en banebrydende plan til at beskytte selskabets europæiske kunder mod den amerikanske regerings overvågning.

Microsoft har dermed også accepteret, at selskabet ikke kan stå alene, hvis det skal beskytte kunderne mod sikkerhedsagenturet NSA, skriver Financial Times.

Planen vil via et nyt juridisk setup beskytte europæisk data og holde millioner af menneskers personlige oplysninger på lang afstand af de amerikanske domstole og USA's nationale sikkerhedsagentur, NSA. Det skal ske ved at lade de europæiske kunder opbevare data i europæiske faciliteter under Deutsche Telekoms kontrol.

pix-Surface Pro 4

Offentliggørelsen af Microsofts plan understreger også, at flere andre forsøg på at beskytte europæisk data blot ved at åbne flere europæiske datacentre er utilstrækkelige og stadig inden for rækkevidde af de amerikanske efterretningstjenester, hvis de er ejet af amerikanske selskaber.

Microsofts nye plan kan lægge pres på andre konkurrenter i teknologisektoren, hvis kunderne vil efterspørge samme standard fra selskaber som Google, Oracle og Amazon, der også tilbyder datalagring via såkaldt cloud computing.

pix-Lumia 950

Satya Nadella, administrerende direktør hos Microsoft, siger, at selskabet fortsat forsøger at genvinde kundernes tillid efter Edward Snowdens afsløringer.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen