Berlingske Business

Microsoft på udkig efter ejerandel i Dell

DellMicrosoft
Dell kan i sidste ende blive afnoteret fra børsen, hvis Microsoft sætter ind med et stort aktieopkøb. Foto:

Softwaregiganten overvejer at investere i PC-producenten Dell for at få direkte adgang til at lægge styresystemet Windows 8 ind på nye computere.

Microsoft ligger i forhandlinger om at investere mellem 1 og 3 milliarder dollar i PC-producenten Dell. Trækket kan i sidste ende betyde, at Dell tages af børsen i New York, skriver CNBC.

Hvis Microsoft får held med forehavendet, vil det give softwareselskabet en ejerandel i Dell på mellem 4 og 13 procent.

En investering i Dell vurderes at give strategisk mening. Microsoft har investeret kraftigt i Windows 8, men PC- og tablet-salget har ikke levet op til forventningerne hidtil - og det er især i den lave ende af laptop-markedet, hvor konkurrencen med Apples iPad sætter en stopklods for Microsofts drømme.

Hvis Dell kommer direkte under softwaregigantens indflydelse, kan Microsoft presse Dell til at producere enheder med Windows 8 som styresystem.

- Jeg tror, Microsoft har identificeret dette som et problem og nu forsøger at få mere indflydelse over udviklingen. Det er klart, at Microsoft ønsker at være mere aggressive i forhold til at kontrollere og implementere hardware-systemer til PCer, siger analytiker hos IDC Al Hilwa ifølge CNN Money.

Microsofts strategi er tydeligvis at få produceret første PC i eget design. Men at få indflydelse på Dells forretninger kan også give Microsoft mulighed for at afvise rivaler, vurderes det.

Dells tablet-PCer kører udelukkende med Windows 8, mens hvis salget ikke er kommet rigtig i gang i løbet af et halvt år, kan det få Dell til at gå på udkig uden for Windows styre-systemer. Det er set før, da Dell valgte at skifte til Googles Android-system til koncernens Streak linje.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen