Berlingske Business

Microsoft på turbo

Microsoft på turbo - 1
CEO Steve Ballmer rullede også kropssproget helt ud, da Microsoft præsenterede den største pakke af nye produkter nogensinde på partnerkonferencen WPC i New Orleans. Foto:

Verdens største softwarevirksomhed sætter ekstra fart på innovation som værn mod finanskrise og en ny generation konkurrenter.

»En krise er en mulighed, man ikke bør gå glip af,« lyder mantraet fra præsident Obamas stabschef, Rahm »Rahmbo« Emanuel, og samme holdning finder man hos en ligeledes hårdkogt herre, Microsofts CEO Steve Ballmer.

På partnerkonferencen WPC i New Orleans præsenterede Ballmer & Co. den største udrulning af produkter nogensinde. Samtidig vil koncernen i det kommende år investere knap ti milliarder dollar i ny teknologi.

»Mere end nogen anden virksomhed i verden,« lød det selvbevidst fra topchefen.

Google irriterer
Det er et ambitiøst forehavende for Microsoft, der selv tumler med den finansielle krise og i år for første gang nogensinde måtte gribe til massefyringer. Men endnu mere påtrængende er den stigende konkurrrence på en række fronter.

Dels er Microsoft oppe mod gamle kendinge som Oracle, IBM og Apple, dels er der hele den nye generation af virksomheder, der tæller navne som Amazon, Salesforce og frem for alt Google.

Søgegiganten satte også sit præg på denne Microsoft-event ved kort tid forinden at annoncere et nyt styresystem, Chrome OS, der er et direkte angreb mod Microsofts guldæg, Windows.

Branche-insidere vil vide, at Googles nyhed primært skulle irritere Microsoft op til denne vigtige partner-event, og aktionen syntes at lykkes.

I sin tale gjorde Steve Ballmer sig store anstrengelser for ikke at komme ind på konkurrencen fra Google, og da han efterfølgende blev spurgt om Chrome OS, tog han først en dyb indånding.

»Okay, jeg vil være respektfuld,« lød det fra topchefen, hvorefter han affærdigede Googles nyhed som ukonkret og langt ude i fremtiden. Ikke desto mindre er Google mere end en vanlig konkurrent for Microsoft.

»Vi har altid haft konkurrenter, men de senere år har vi oplevet en ny slags, som ikke ligner os, og som arbejder med nogle helt andre forretningsmodeller,« siger salgsdirektør Bjarne Riis fra Microsoft.

Google er ikke en softwarevirksomhed, men lever af reklamer på nettet, hvilket gør virksomheden i stand til at levere produkter som Google Apps – en konkurrent til Microsoft Office – gratis.

Det er nye tider, som Microsoft i disse år er ved at vænne sig til, fortæller Tim Harmon, senioranalytiker hos Forrester Research.

»Google repræsenterer en ny generation virksomhed, der arbejder på en helt anden måde, end man har været vant til. Desuden er Google begunstiget af en ny generation brugere, Milennials (født mellem 1980 og 2000, red.), som har en helt anderledes og mere intuitiv tilgang til teknologi. Den generation identificerer sig i høj grad med Google, der er cool. Og bestemt mere cool end Microsoft,« siger Tim Harmon.

Fra PC til skyen
Google er også eksponent for en udvikling, som Microsoft var længe om at tage til sig; internettet som omdrejningspunkt. I disse år handler det om Cloud Computing (CC), hvor programmer og data ikke længere befinder sig på den enkelte PC, men på nettet, i skyen.

Microsoft har tøvet med at favne CC, da det som udgangspunkt harmonerer dårligt med koncernens kerneforretning, Windows og Office installeret på den enkelte computer. Men i det sidste års tid har Microsoft talt stadigt varmere om skyen, og de nye produktlanceringer handler meget om nettet.

Microsofts offensive satsning på nye teknologier som for eksempel CC skal overbevise de mange partnere om, at Microsoft er på omgangshøjde og til at regne med. Samtidig påpeger Microsoft, at en bedaget virksomhed måske ikke er lige så sexet som opkomlingene fra Google, men til gengæld har andet at byde på.

»Vi skaber værdi og arbejdspladser langt uden for vores egne rækker. Analysebureauet IDC dokumenterer, at når Microsoft lancerer det nye styresystem Windows 7, vil vores partnere generere mere end 100 kroner i omsætning, hver gang vi har skabt en omsætning på cirka fem kroner,« siger Bjarne Riis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen