Berlingske Business

Microsoft på storopkøb i spilverdenen

pix-Phil Spencer
Phil Spencer, Microsofts ansvarlige for Xbox-spillekonsollen, annoncerede i weekenden opkøbet af en række spilproducenter, så Microsoft kan sikre sig førsteretten til kommende spil. Foto: Frederic J. Brown, AFP/Scanpix Foto:

Softwaregiganten køber fem spilproducenter for at skaffe sig ene- og førsteret til kommende sællerter og positionere sin Xbox-spillekonsol bedre.

Hvis man ikke kan slå dem, så køb dem i stedet.

Den amerikanske softwaregigant Microsoft har opkøbt ikke færre end fem spilleverandører for at rykke fremad i kampen på det vigtige spilmarked og sikre sig eneret til, at vigtige, nye spil først lanceres på Microsofts spillekonsol Xbox.

På weekendens store spilkonference E3 i Los Angeles fortalte Microsofts ansvarlige for spillekonsollen Xbox, Phil Spencer, at Microsoft er i gang med opkøb af fem spilproducenter. Det drejer sig om britiske Ninja Theory, som står bag »Hellblade«, amerikanske Undead Labs (med »State of Decay«), canadiske Compulsion Games (med »We Happy Few«) og britiske Playground Games (med »Forza Horizon«) og nu selv skaber et internt studie under navnet »The Initiative« og med den tidligere topchef i Crystal Dynamics, Darrel Gallagher, i spidsen, skriver flere amerikanske medier.

Sony og Microsoft i nærkamp på alle skærme

Alle fem bliver en del af Microsoft Studios, som også tæller Mojang og successpillet »Minecraft«, som Microsoft købte i 2014 for 2,5 milliarder dollars.

Spilmarkedet udvikler sig konstant, og navnlig spil på mobile enheder - mobiltelefoner og tablets - har i flere år ædt af det klassiske marked for spillekonsoller som Microsofts egen Xbox, Sonys Playstation og Nintendos forskellige Wii-udgaver. Det er fortsat Sonys Playstation, som er en klar nummer 1 på spillekonsolsiden.

Både Sony og Microsoft har længe arbejdet på at få smeltet PC-, mobil- og konsolverdenerne sammen, så man let kan skifte og spille videre på noget andet udstyr, hvis man f.eks. forlader hjemmet og dermed spillekonsollen, der er koblet til fladskærmen på væggen.

Men konsollerne kæmper for at fastholde deres position. Spilgiganten Ubisofts topchef har tidligere sagt, at han forventer, at næste udgave af spillekonsollerne kan blive den sidste, fordi spilkrigen rykker ud og bliver netbaserede tjenester i stedet. Sony har allerede en sådan nettjeneste, PlayStation Now, spilgiganten EA har lanceret sin egen, og Microsoft har meddelt, at de har en tilsvarende på vej.

Ny strategi hos Microsoft

Samtidig fortsætter Microsoft udviklingen af Xbox, ligesom Sony dyrker sin Playstation og Nintendo sin succes med Nintendo Switch.

Phil Spencer, som har været hos Microsoft i 30 år, fik i november 2017 direkte reference til Microsofts topchef, Satya Nadella, som led i en omorganisering i ledelsen af verdens største softwareproducent. Samtidig slog Phil Spencer fast, at Microsoft lagde strategien om og fremover ville købe eller skabe nye spilproducenter for at sikre sig det attraktive indhold, som spillerne ikke kan leve foruden.

Microsoft købte i sidste uge den store udviklerplatform GitHub for 7,5 milliarder dollars for at få adgang til mere viden om netop såkaldt »cloud computing« og bl.a. udfordre den førende på området, internetgiganten Amazon.

GitHub er en slags kæmpe kode- eller programmeringsarkiv, hvorigennem softwareudviklere kan samarbejde om nye projekter. Ifølge GitHub selv bruger flere end 28 millioner udviklere platformen til deres softwareprogrammer.

Microsoft har også tidligere været på storindkøb. I 2016 foretog softwaregiganten sin hidtil største investering, da man lagde 26 milliarder dollars for LinkedIn, populært kaldet erhvervslivets svar på Facebook.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen