Berlingske Business

Microsoft overrasker med arbejdsheste

pix-Surface Book 2
To nye bærbare PCer, Surface Book 2 på henholdsvis 15 og 13,5 tommer, er Microsofts nye våben for at få fat i den helt høje - og dyre - ende af PC-markedet ... og tage marked fra Apple. Foto: Microsoft

Softwaregiganten lancerer sin til dato kraftfuldeste bærbare PC, Surface Book 2.

Microsoft er klar med en ny, 15 tommer stor bærbar Surface Book 2-PC, som går målrettet efter de tungere brugere skal give Apples Macbook Pro konkurrence.

Softwaregiganten lancerede overraskende den nye bærbare, samtidig med at en stor opdatering til styresystemet Windows 10 blev sluppet løs.

Til spil og til filmredigering

Surface Book 2 er udstyret med solide hestekræfter, heriblandt Intels Core i7-processor, og stiller med 256 gigabyte lagerplads og 16 gigabyte RAM-arbejdshukommelse. Dermed kan den både bruges som spil-PC - et marked, der er i forrygende vækst, og hvor brugerne gerne lægger nogle tusinde kroner ekstra for at få det helt rigtige - og til tungere arbejdsopgaver som f.eks. redigering af film.

Der kommer samtidig en Surface Book 2 på 13,5 tommer, og dermed matcher Microsoft de to Macbook Pro-PCer på 13 og 15 tommer. Microsoft mener dog at have lagt klar afstand til sin konkurrent på alle fronter, fordi Surface Book 2-PCerne er langt kraftigere, har længere batteritid og en skærm, der både står lysere og har højere opløsning end på Apple-udstyret.

Surface Book 2-PCerne, hvor skærm og tastatur kan kobles fra hinanden og dermed fungere som tavle-PC, får premiere i USA den 16. november men kommer ifølge Microsoft Danmark også hertil på et tidspunkt. Prisen i USA for grundudgaven af 13,5-tommermodellen er 1.500 dollars eller 9.500 kroner - omkring det dobbelte af, hvad en solid, gennemsnitlig bærbar PC koster herhjemme -, mens 15-tommermodellen som grundudgave koster 2.500 dollars, svarende til 15.800 kroner.

pix-Microsoft i Irland

Apple skal fravristes markedsandele

Microsoft har de seneste par år satset på at producere sin egen hardware, og Surface-PCerne har været en god succes, selv om det samlede PC-salg nu for 12. kvartal i træk er gået tilbage. Også Surface-salget er faldet en anelse.

I maj kom en opdateret udgave af Surface Pro, som både kan fungere som bærbar og som tavle-PC, hvor man udelukkende bruger den trykfølsomme skærm. Surface Laptop, som er en letvægtsudgave i serien, kom også da på markedet, og for et år siden lancerede Microsoft den hele 28 tommer store Surface Studio PC - den første af sin slags.

Hele Surface-serien er designet som topmodeller, der skal vise, hvad Windows - som fortsat er hovedindtægtskilden for Microsoft - er i stand til at kunne levere og yde. Microsoft håber dermed at kunne inspirere andre PC-producenter til også at arbejde på at bygge flere kræfter og funktioner ind i deres bærbare.

Samtidig vil Microsoft rokke ved Apples greb om det rigtigt dyre marked for bærbare PCer ved at vise, at der findes andre muligheder.

pix-Windows 10

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen