Berlingske Business

Microsoft og Nokia åbner for pengekassen

pix-Nokia Lumia 800
Nokia præsenterede sin første Windows Phone-telefon, Lumia 800, i november med en vis andægtighed. Den bliver også afgørende for Nokias overlevelse. Arkivfoto: Paul Hackett, Reuters/Scanpix

Windows Phone-telefonerne bakkes op af milliarddyr reklamekampagne, for det er knald eller fald for giganterne.

Både Microsoft og Nokia er fuldtud klar over, at det er knald eller fald med at få succes på mobilmarkedet med de nye Windows Phone-telefoner, og derfor køres trillebøre med penge nu ud til reklamekampagner i milliardklassen.

1,1 milliarder (eller 200 millioner dollars) investerer de to selskaber i at gøre Windows Phone-telefonerne til en succes - alene i USA. Det skriver nyhedsmediet Windows IT Pro.

USA-premiere i næste uge

Nokia valgte i februar 2011 at udfase al sin egen software og satse aldeles på succes gennem Microsofts Windows Phone-software. Den første Nokia-telefon med Windows Phone, Lumia 800, var først klar til præsentation i november og ventes i denne måned at få premiere i USA i forbindelse med næste uges kæmpe forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas.

Nokias markedsandele er styrtdykket gennem de seneste år. Senest har Samsung overtaget tronen som største producent af de dyrere og mere avancerede smartphones.

Android dominerer

Windows Phone har været på markedet i over et år men har ikke fænget, og først for få måneder siden kom en tiltrængt opgradering af systemet.

Mobilmarkedet domineres blandt dyrere telefoner aldeles af Googles Android-software. 52 procent af alle solgte smartphones anvender Android som styresystem.

Ifølge Windows IT Pro vil de 200 millioner dollars indbefatte uddannelse af detailhandelsansatte, så de får smag for at sælge Windows Phone-telefoner til kunderne.

Succes eller ej ?

Nokias første Windows-mobil, Lumia 800, får debut i Danmark den 20. januar, men blandt andet i Storbritannien er salget tyvstartet allerede for over en måned siden. Her har der været skiftende meldinger om briternes modtagelse af telefonen, der ifølge de seneste meldinger har været forholdsvist kølig.

I slutningen af december kunne det britiske pris-sammenligningssite Mobiles Please berette, at kun 0,17 procent af alle de mobilsalg, som var sket via Mobiles Please, var en Lumia 800, mens førstepladsen fortsat gik til Samsung Galaxy SII, der tegnede sig for 16,1 procent af salgene.

Flere analytikere har tidligere berettet om samme træge marked, men Nokia selv har pure afvist og i stedet hævdet, at Lumia 800 var den mest succesfulde smartphone-debut for finnerne i Storbritannien i nyere tid.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen