Berlingske Business

Microsoft må ikke sælge Word i USA

En provinsdomstol i USA har forbudt salget af tekstbehandlingen Word. Et mindre firma har fået medholdt i, at Microsoft krænker et XML-patent.

Microsoft må ikke længere sælge versioner af Word som kan åbne XML-filer på det amerikanske marked. Sådan lyder en dom, som blev afsagt i denne uge i en patentretssag mod softwaregiganten. Det canadiske firma i4 mener at Microsoft har krænket et XML-patent fra 1998. Den nuværende version af Word kan gemme alle dokumenter i Microsofts eget format, docx (der er standardiseret som OOXML). Det omstridte patent, som tilhører i4, dækker alle former for software, der kan forandre dokumenters indhold, og kunne dermed også anvendes i forhold til andet end tekstbehandlingsprogrammer.

Allerede den 20. maj afgjorde den texanske jury, at Microsoft skal betale 200 millioner dollar i erstatning til i4. Og dommer Leonard Davis har nu suppleret dette med en ekstra-bøde på 40 millioner dollar, fordi Microsoft efter hans mening har handlet i ond tro, og samtidig skal Microsoft betale 160.000 dollar per dag, indtil sagen er helt slut. Men den mest alvorlige konsekvens er det nok det totale forbud mod salg af Word i USA, der træder i kraft i løbet af 60 dage.

Advokatfirmaet der repræsenterer det canadiske firma fejrer dommen i denne pressemeddelelse, men det er måske for tidligt at glæde sig. Microsoft vil anke afgørelsen til en højere retsinstans.

Der sker ofte i amerikanske patentsager, at små firmaer sagsøger store koncerner ved provinsdomstole, der mangler ressourcerne til at undersøge de tekniske detaljer til bunds. Men selvom det kan give en sejr i første runde, så ser resultatet som oftest noget anderledes ud, når først sagen er behandlet ved en større domstol. Men sagsøgeren kan så håbe på, at modparten vælger at indgå et forlig i stedet for at blive trukket gennem et langt retsforløb.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen