Berlingske Business

Microsoft kræver mørklægningsordrer stoppet

pix-Microsoft
Sammen med omkring halvdelen af de 5.600 dommerkendelser om udlevering af data, som Microsoft har modtaget over en periode på 18 måneder, fulgte kravet om, at de personer, hvis data myndighederne skal bruge, ikke må få det at vide. Arkivfoto: Jacky Naegelen, Reuters/Scanpix Foto:

Softwaregiganten har trukket det amerikanske justitsministerium i retten i protest mod tusinder af ordrer om, at folk ikke må vide, når myndighederne kræver deres oplysninger udleveret.

Kunderne har ret til at få at vide, hvis myndighederne henvender sig til en virksomhed og kræver deres personlige oplysninger udleveret.

Den amerikanske softwaregigant Microsoft vil ikke finde sig i, at myndighederne stiller med dommerkendelser og samtidig giver besked om, at de personer, hvis oplysninger myndighederne kræver udleveret fra Microsoft, ikke må vide, at det sker. Derfor har Microsoft anlagt sag mod det amerikanske justitsministerium, der omvendt ikke mener, at Microsoft har ret til at sagsøge ministeriet på vegne af kunderne.

Mange tusinde må ikke få besked

Den højt profilerede retssag kører i Microsofts hjemby, Seattle, og det er ikke første gang, at de to parter er på kant med hinanden. Microsoft har tidligere nægtet at udlevere en brugers data fra sit datacenter i Irland med henvisning til, at det dér er de europæiske databeskyttelsesregler, der gælder. Den sag vandt Microsoft.

I det nye slagsmål mener Microsoft, at de gentagne dommerkendelser med tilhørende forbud mod at informere folk strider imod den amerikanske forfatning, der giver ret til beskyttelse af privatlivets fred og skal værne mod urimelig gennemsøgning og beslaglæggelse. Justitsministeriet siger derimod, at det er afgørende, at de mulige mistænkte ikke får besked om, at de overvåges, heriblandt i sager om børnepornografi eller terrorisme.

Da Microsoft anlagde sagen, havde selskabet på 18 måneder modtaget 5.600 krav fra myndighederne om at få udleveret folks data. Omkring halvdelen af kravene havde vedlagt ordren om, at folk ikke måtte informeres om det.

pix-Fingeraftryk

Microsoft: De ved det jo ikke selv

Dommer James Robart traf ingen afgørelse på stedet, da parterne mandag mødtes i retten. Han vil skriftligt meddele sin beslutning om, hvorvidt Microsoft overhovedet kan føre sagen på vegne af sine brugere.

Microsofts advokat, Stephen Rummage, understreger, at fordi Microsoft har fået forbud mod at fortælle brugerne om dommerkendelserne, kan folk ikke selv reagere og kræve deres rettigheder overholdt.

»Folk er nødt til at få besked, når myndighederne kommer og banker på døren - i dette tilfælde Microsofts dør,« sagde advokaten ifølge Seattle Times.

Microsoft mener også, at den amerikanske forfatning giver selskabet ret til at diskutere myndighedernes opførsel i forbindelse med mørklægningsordrerne. Dette, mener justitsministeriet, er en alt for bred betragtning.

Cyberbanditter

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen