Berlingske Business

Microsoft fik tab på over 3 mia. dollar i sidste kvartal

FILE GERMANY MICROSOFT RESULTS
Foto:

Den amerikanske it-virksomhed Microsoft fik sit største tab nogensinde i løbet af tre måneder. Det viser selskabets seneste kvartalsregnskab, der er blevet fremlagt tirsdag aften.

I alt rapporterer teknologigiganten om et tab på 3,2 mia. dollar fra april til juni. Tabet er ifølge det tyske nyhedsbureau dpa det største, Microsoft har oplevet i løbet af et kvartal.

Ifølge Microsoft skal årsagen til det massive indhug i regnskabet findes i købet af finske Nokias enhed for mobiltelefoner. Det har udløst kæmpe nedskrivninger på 7,5 mia. dollar og restruktureringsudgifter for yderligere en håndfuld mia.

Ses der på det justerede resultat, var der tale om et overskud på per aktie på 0,62 dollar mod sidste års 0,57 dollar og analytikernes forventede 0,58 dollar.

US-WINDOWS-DEBUTS-NEW-8.1-OPERATION-SYSTEM

Microsoft har tidligere på måneden annonceret, at den store sparekniv bliver taget i brug i forbindelse med overtagelsen af Nokia. Der skal skæres omtrent 7800 stillinger væk, primært inden for telefonhardware.

Indtjeningen fra salget af software halter også. Salget af de gammelkendte Microsoft-produkter som Windows og Microsoft Office viser dalende salg - eksempelvis er salget af Windows til producenter, der skal installere styresystemet på nye computere, faldet med 22 pct.

Nye produkter som Office 365 og det ventede Windows 10, der er planlagt til at blive rullet ud 29. juli, er formodentlig ikke i stand til at indhente det tabte terræn foreløbigt, vurderes det.

I stedet for licenser for software vil Microsoft fremover satse på at hæve indtjeningen ved, at kunderne betaler for ydelser. Udsigterne for indtægter fra disse abonnenter kan dog være lange, vurderer analytikere.

Microsoft-aktien faldt 4,0 pct. i eftermarkedet.

 

APPLE-DISRUPTION/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen