Berlingske Business
11:00Nationalbanken: Digitale centralbankpenge giver ikke bedre betalingsløsninger

Microsoft er klar til at revolutionere kasseapparatet

microsoft

IT-giganten Microsoft er gået sammen med iværksætteren Christian Zigler og hans firma Shopbox. Sammen vil de nytænke, hvordan vi handler.

Der er kø, lige så langt øjet rækker. For enden af køen står én febrilsk kassemedarbejder, der bliver mere og mere stresset over de mange kunder. Det er en del af dét at gå til events, koncerter og den slags, tænker du for dig selv, lægger armene over kors og sætter din lid til køkulturen.

Men den tid kan snart være forbi. I forbindelse med e-handelsdagen, som Foreningen for Dansk Internethandel afholder i dag i Øksnehallen, lancerer mastodonten Microsoft og den cloudbaserede kasseapparat-løsning, Shopbox, et strategisk partnerskab, der skal nytænke måden, vi handler på herhjemme.

»Den her digitale transformation, som Shopbox repræsenterer, er et fokusområde for os i Microsoft. Det står højt på vores agenda. Vi er nogle af de første, der har lavet cloudbaserede produktivitetsværktøjer, så det her samarbejde er egentlig bare en videreførelse af det,« siger Martin Thorning Hansen, der er Divisionschef for Windows og Surface i Danmark.

Mange gamle kasseapparater bygger allerede på Microsoft-løsninger, hvorimod mobil-betalingsenheder i høj grad kører på Android og iOS. Så da Shopbox i sidste måned offentliggjorde, at deres tablet-kasseapparater erstatter de gamle »hakkebrætter« på Sveriges nationalstadion, Friends Arena, tog Microsoft kontakt til dem og fik etableret samarbejdet.

»Vi kørte til at starte med på iOS-platformen, men nu har vi flyttet det over på Microsoft Windows 10 i stedet. Det er et meget mere stabilt og sikkert system,« forklarer Shopbox-stifter og iværksætter Christian Zigler.

Artiklen fortsætter under billedet
ziegler
Shopbox-stifter og iværksætter Christian Zigler.

Cloud is the limit

Shopbox giver adgang til data i real-time, hvilket vil sige, at der opstår store muligheder for at optimere forretningen.

»Vi gør kasseapparatet digitalt. Det betyder, at her får vi noget data, der kan optimere en forretning, som man ikke kunne før, og det vil vi meget gerne være med i. Det var netop fordi, vi så muligheden for at revolutionere det gode gamle kasseapparat, som jo i mange tilfælde allerede kører på vores systemer, at vi indgik i samarbejdet,« siger Martin Thorning Hansen.

22BUSChristian-Zigler.jpg

Samarbejdet har indtil videre kun materialiseret sig i 350 tablet-kasseapparater i Friends Arena i Sverige, men det er meningen, at det skal rulles ud mange flere steder herhjemme, og derfor løfter partnerne officielt sløret for samarbejdet under e-handelsdagen i dag.

»Vi er gået sammen som partnere og vil gerne tilbyde den her løsning til andre, der kan se fordele i den her nye form for salgsløsning,« siger Christian Zigler.

Og det kan være alle steder lige fra Parken og Tivoli til Zoologisk Have, biografer og Joe & The Juice. »Jeg ser ingen begrænsninger omkring, hvor det her kan bruges. Og det behøver ikke at være til events alene, der er flere steder blandt andet inden for detailhandel, hvor det her giver mening. Hvis man registrerer, at der er solgt X antal mælk, så ved man i real-time, at der skal fyldes op. Det gør, at du kan optimere salgsprocesser i hele forretningen,« siger Martin Thorning Hansen.

04BUSNyIndvendig.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen