Berlingske Business

Microsoft dropper forhadt rangordning af medarbejdere

US-WINDOWS-DEBUTS-NEW-8.1-OPERATION-SYSTEM
En kontroversiel årlig evaluering af medarbejderne hos Microsoft, hvor en bestemt procentdel skulle have stemplet ’dårlig indsats’, bliver nu droppet. Foto:

En kontroversiel årlig evaluering af medarbejderne hos Microsoft, hvor en bestemt procentdel skulle have stemplet ’dårlig indsats’, bliver nu droppet. Metoden har været skyld i elendigt samarbejde tidligere, lyder kritikken.

Det skulle motivere medarbejderne til at konkurrere internt og yde endnu mere - men nu er det slut.

Microsofts amerikanske medarbejdere har indtil nu været igennem en årlig vurdering, hvor lederne skulle placere dem i en af tre kategorier: Topperformer, gennemsnitlig indsats, eller dårlig indsats. Og da rangordningen var relativ i forhold til resten af afdelingen, skulle der en vis procentdel af medarbejderne i hver kasse. Det skriver Version2.dk.

Ifølge en intern besked fra Microsofts HR-chef til alle ansatte bliver hele systemet med rangordning nu droppet. Det skriver The Verge, som har fået fingrene i beskeden.

pix-Mulally

Det skal give bedre teamwork og samarbejde medarbejderne imellem, lyder begrundelsen. De bonusordninger, der tidligere var knyttet til rangordningen, bliver sluppet fri, så lederne nu kan fordele bonusser helt frit.

Rangordningen har længe været kontroversiel hos Microsoft, og ifølge en grundig Vanity Fair-artikel, baseret på mange interviews med Microsoft-ansatte og indblik i interne dokumenter, blev rangordningen udpeget som den mest destruktive proces hos Microsoft.

11 - Vestas

I stedet for at fokusere på at gøre det bedre end konkurrerende it-firmaer, var der fokus på den interne konkurrence, så man ikke endte blandt dem, der blev stemplet som en dårlig medarbejder.

Deltag i debatten på Version2.dk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen