Berlingske Business

Microsoft åbner Windows-telefoner for Android- og Apple-apps

pix-Lumia-telefoner
Windows-telefonernes markedsandel er fortsat lille, og derfor vælger mange udviklere at droppe Windows-udgaver af deres mobilprogrammer og i stedet koncentrere sig om Android- og iOS-telefoner og -tavlecomputere. Derfor vil Microsoft nu gøre det muligt hurtigt at lave Windows-udgaver af Android- og iOS-apps. Arkivfoto: Albert Gea, Reuters/Scanpix

Den nye Windows 10, som kommer til sommer, vil kunne køre mobilapplikationer, som i dag mangler til Windows-telefonerne.

Microsoft vil gøre det lettere for mobilapplikationer, som er lavet til Android- og Apple-telefoner at virke på Windows-telefoner og dermed forsøge at få flere til at købe smartphonetelefoner med Windows, som netop lider under, at mange programmer ikke findes til dem, fordi så få har en Windows-telefon.

Det er en grundlæggende ændring af Microsofts strategi. Microsoft, der er verdens største softwareselskab, købte i 2014 finske Nokias mobilproduktion for 40,5 milliarder kroner. Nokia producerede omkring 90 procent af alle Windows-telefoner, men kun tre-fire procent af alle nye smartphonetelefoner kommer fra fabrikkerne med Windows, hvor 83 procent kommer med Android og 13 procent med Apples mobilstyresystem, iOS.

Vil ligge i Windows Store

Mange udviklere dropper eller udskyder Windows-udgaver af deres programmer, fordi der er så meget færre Windows-telefonejere, og fordi arbejdet med at programmere de samme funktioner i et andet system ofte er omfattende.

Terry Myerson, som er Microsofts direktør for styresystemer, sagde forleden, at udviklere vil kunne genbruge størstedelen af deres Android-programkode og lave en Windows-udgave af deres applikation. Appen vil så køre i et særligt undersystem af Windows men vil kunne lægges ind i Microsofts onlinebutik, Store, hvorfra Windows-telefonbrugere vil kunne finde og hente den på linie med »ægte« Windows-applikationer. Android-applikationer brugt på Windows vil automatisk bruge Microsofts søgemaskine, Bing, i stedet for Googles søgemaskine, som fortsat er Googles hovedindtægtskilde i kraft af annoncevisningen.

Også iOS-udviklere vil kunne genbruge deres arbejde og gøre deres applikationer tilgængelige i Windows-verdenen.

Windows 10 klar til sommer

Microsoft gør klar til storlanceringen af den nye Windows 10, som vil være den første Windows, som kan bruges i samme udgave på både almindelige computere, tavle-PCer og mobiltelefoner, og som altså også vil kunne håndtere applikationer fra andre styresystemer. Windows 10 ventes at komme i slutningen af juli og vil inden for det første år kunne hentes af alle, der i dag bruger Windows 7 eller Windows 8.

Microsoft forventer selv, at Windows 10 vil køre på omkring en milliard apparater inden for to-tre år.

Blandt mange nyheder i Windows 10 er den nye internetbrowser, Microsoft Edge, som afløser den gamle Internet Explorer, som nu - næsten - sendes på pension.

Opgør med gamle tankevaner

Microsofts nye topchef siden januar 2014, Satya Nadella, har taget et stort opgør med Microsofts gamle tankevaner for igen at gøre softwaregiganten til en vigtig spiller. En række af Microsofts programmer og tjenester, heriblandt Office-kontorpakken, er for nylig gjort gratis tilgængelige - i mindre omfangsrige udgaver - til såvel Android- som iOS-udstyr, altså både smartphonetelefoner og tavle-PCer.

Samtidig satser Microsoft benhårdt på netbaserede tjenester, såkaldt »cloud computing«, hvor programmer ikke skal installeres på ens eget udstyr men kører direkte over internetforbindelsen. Microsoft forventer at runde 20 milliarder dollars i årlig omsætning på netbaserede tjenester ved slutningen af 2018, sagde Satya Nadella i sidste uge. I øjeblikket indbringer onlineudgaverne af Office-kontorpakken og Dynamics-erhvervssoftwarepakken 6,3 milliarder dollars i årlig omsætning. Det svarer til, hvad konkurrenten Amazon har.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen