Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Metalmangel kan trække stikket til Teslas elbiler

TESLA-RESULTS/
Foto:

Indtil nogen får ændret på opskriften på gode batterier, vil der blive stadig større efterspørgsel efter sjældent og stadig dyrere metal.

Et forholdsvis ukendt metal på seks bogstaver kan blive det, der kan trække stikket på en gryende elbilsproduktion.

Kobolt er nemlig en kritisk del af batterier til bl.a. elbiler som Tesla, og prisen på det sjældnere metal er siden sidste sommer næsten tredoblet på grund af frygten for, at der ikke er nok af det her på Jorden, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Børnearbejdere er indblandet

Ydermere foregår over halvdelen af verdens koboltudvinding i det politisk ustabile DR Congo, hvor kinesiske selskaber dominerer på området. Omkring 20 procent udvindes pr. håndkraft, og i en rapport fra menneskerettighedsorganisationen Amnesty International for to uger siden blev det klarlagt, at godt en femtedel af koboltudvindingen i DR Congo sker med børnearbejdere, som ofte arbejder under farlige forhold.

DR Congo stod sidste år for udvindingen af 66.000 tons kobolt af de i alt 123.000 tons, som blev udvundet på verdensplan, viser tal fra den amerikanske myndighed U.S. Geological Survey. Dertil kommer, hvad der ikke registreres.

Kobolt er blevet kaldt den nye olie og er en vigtig del af litium-ion-batterier, og indtil nogen finder en måde at fjerne kobolt fra litium-ion-batterier, vil der fremover kun blive endnu større efterspørgsel efter metallet, og størstedelen vil skulle hentes i DR Congo, på samme måde som størstedelen af platinudvindingen sker i Sydafrika.

pix-Opladning

Apple går forrest med gennemsigtighed

»Jeg tror ikke, at bilproducenterne er så bekymrede for prisen som for tilgængeligheden,« siger George Heppel, konsulent i analysefirmaet CRU International, til Wall Street Journal.

Han forventer, at mangelen på kobolt vil kulminere i 2021 men så tage af, fordi brugen af kobolt i andre brancher bliver forsøgt erstattet af andre stoffer, mens bl.a. Tesla forsøger at udvikle batterier, som gør mindre brug af metallet.

Apple indstillede i marts i år sine indkøb af kobolt udvundet manuelt efter rapporter om børnearbejde og farlige forhold i minerne og arbejder på at kunne producere kommende iPhone-telefoner og øvrigt Apple-udstyr af udelukkende genanvendelige eller direkte genbrugsmaterialer - en holdning, der har givet stor ros fra miljøorganisationen Greenpeace. Apple offentliggør nu samtidig som det første selskab navnene på sine koboltleverandører.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Minedrift
20 procent af al koboltudvinding i det politisk ustabile DR Congo sker stadig med håndkraft, mange steder også med børnearbejdere. Her er minearbejdere i gang med at udvinde kobolt i Tulwizembe i Katanga-provinsen i DR Congo. Arkivfoto: Kenny Katombe, Reuters/Scanpix Foto : KENNY KATOMBE

Arbejder på alternativer

Ved et seminar i oktober på Londons metalbørs sagde Tony Southgate, der er direktør for markedsføring af kobolt i Eurasian Resources Group, at »det er nærmest uundgåeligt, at der er telefoner i dette rum« med kobolt, som stammer fra børnearbejde i DR Congo.

Både Apple og Tesla samarbejder ifølge nyhedsbureauet Reuters med mulige, fremtidige koboltudvindingsselskaber i Canada og USA for derved at kunne sikre sig tilstrækkeligt af det sjældnere metal, men i mange år frem ventes den største produktion fortsat at ske i DR Congo. Her ligger seks af verdens ti største koboltselskaber.

Også efterspørgselen på grafit og litium ventes at ville stige voldsomt i de kommende år, efterhånden som myndigheder verden over slår ned på forureningen fra biler, samtidig med at bilproducenterne optrapper deres investeringer i elbiler.

pix-Litiumkarbonat

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen