Berlingske Business
11:14Israelske protester over Kåre Schultz' fyringer fortsætter: Spærrer indgangen til finansministeriet

Mere YouSee-rod: Kunder opkræves abonnement, selv om de har sagt op

pix-Odder-YouSee
Odder Antenne har fra nytår opsagt sin internetaftale med det TDC-ejede YouSee. Alligevel har mange hundrede allerede fået regninger for de første måneder af 2017.

Der er stadig ikke styr på IT-systemerne hos Danmarks største internet- og TV-leverandør. Senest er 600 kunder blevet bedt om at betale for 1. kvartal 2017, selv om de har sagt op til nytår.

600 snart tidligere internetkunder hos Danmarks største TV- og internetleverandør, YouSee, har allerede fået en regning på abonnementet for januar til marts, selv om deres antenneforening har sagt det op fra årsskiftet.

Det er seneste eksempel på, at det TDC-ejede YouSee fortsat kæmper med store IT-problemer, efter at alle TDC-koncernens privatkunder 1. juli blev samlet under YouSee, der har det bedste ry af de to varemærker. Sammenlægningen af de interne systemer er langtfra gået nemt og smertefrit og volder fortsat kvaler hos kunderne.

»Det berører omkring 600 husstande, og det er sk... trælst. YouSee har lavet en fejl, for vi sagde aftalen op allerede sidst i marts, men de har store problemer med deres systemer,« siger Jørn Bollinger, formand for Odder Antenne, der har 5.000 husstande som medlemmer i Odder og omegn, hvoraf omkring halvdelen hidtil har fået internetforbindelsen fra YouSee.

Pengene retur inden nytår

Det slutter imidlertid nu, for antenneforeningen, der er en af de større i landet, har opsagt internetaftalen med YouSee og fortsætter udelukkende med at få TV fra selskabet.

»Folk får at vide, at de selvfølgelig ikke skal betale. Ellers får de en kreditnota - inden årsskiftet, naturligvis. YouSee gør, hvad de kan, for at råde bod på problemet. Vi kører et tæt samarbejde med dem for netop at undgå denne slags ting,« siger Jørn Bollinger.

Han skønner, at hver husstand vil spare mellem 300 og 500 kroner om året på internetforbindelsen, når YouSee bliver koblet ud, og Odder Antenne selv står får den nye forbindelse.

»Vi er en selvstændig antenneforening og følger jo med i, hvad der sker. Flere større antenneforeninger herhjemme - senest Hjørring Antenneforening - kører nu deres eget Internet. Det er der penge i. Vores medlemmer sparer penge, og vi tjener rimeligt på det. Samtidig får vi et bedre overvågningssystem til at kunne følge med i, hvordan nettet har det, og den support, man kan ringe til, har en svartid på to-fire minutter,« siger antenneforeningsformanden.

TDC havde sat langt flere penge af til problemer

Trods ekstraudgifter i forbindelse med skiftet balancerer regnskabet, og han skønner, at alt er tjent hjem på to-tre år.

TDCs topchef, Pernille Erenbjerg, kunne for to uger siden opjustere forventningerne til TDCs regnskab for hele 2016. Det skyldes, at sammenlægningen og de efterfølgende problemer ikke havde kostet TDC-koncerne nær så mange penge, som der var sat af, trods en strøm af problemer hos kunderne med forkerte regninger og dårlig kundeservice.

»Vi havde økonomisk mulighed for at håndtere endnu værre situationer, end vi oplevede. Kunderne har dog fået oplevelser, som vi ikke er stolte af. Vi sagde selv i sommer, at der ville være nogle bump, og vi er meget kede af, at nogen har fået dårligere oplevelser, end de fortjener. Men vi foretog ændringerne med relativt åbne øjne, fordi vi er nødt til at gøre det. Vi har derfor kastet mange ressourcer ind på at kompensere og rydde op, og de seneste måneder er det heldigvis gået meget bedre. Af det, der direkte rammer kunderne, er vi igennem det værste og er nu ved at rydde op i skufferne,« sagde TDC-topchefen til Berlingske.

Odder Antenne holder fast i YouSee som TV-leverandør, fordi YouSee »har de bedste tilbud og er innovative i kraft af sin størrelse - de gør det stort set godt«.

Forbrugerrådet: Stadig ikke styr på kundeservicen

Forbrugerrådet Tænk følger udviklingen.

»Dette illustrerer, at YouSee endnu ikke er kommet i mål med at få styr på kundeservicen efter omlægningen. Det skal stadig gøre det ordentligt og bedre,« siger cheføkonom Martin Salamon til Berlingske.

Da Forbrugerrådet Tænk for en måneds tid siden så på antallet af henvendelser fra utilfredse kunder, var der sket en tydelig stigning blandt YouSee-kunder som følge af sammenlægningen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen