Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Mere knald på forbindelserne - men der mangler noget

Billede
Danskernes dataforbrug på mobiltelefonen fortsætter i himmelfart, men der er ikke overblik over de mange flere internetdata, som vi bruger på de faste forbindelser, som i voksende omfang kommer gennem kabel-TV- eller fibernettet og ikke længere det landsdækkende fastnet. Arkivfoto: Iris/Scanpix Foto:

Danskernes internetforbindelser bliver stadig hurtigere, og brugen over mobilnettet eksploderer. Men de officielle statistikker fortegner billedet, samtidig med at staten tager de penge fra teleselskaberne, som burde have været investeret i bedre mobil- og internetdækning, lyder kritikken.

Flere og flere danskere får deres internetforbindelse via kabel- eller fibernet, færre og færre gennem telefonstikket. Og mobildataforbruget fortsætter med at skyde i vejret, mens vi sender stadig færre SMSer og MMSer.

Det fremgår alt sammen af den halvårlige telestatistik, som er sendt ud fredag morgen, men som nu får kritik for at være misvisende, fordi den mangler hele den almindelige datatrafik gennem kabler, som er langt større end mobildataforbruget. Desuden er teleselskaberne nødt til at barbere deres investeringer i bedre mobil- og internetdækning, fordi staten tager en milliardpris for mobiltilladelserne, lyder kritikken.

Det er Energistyrelsen under Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, der har ansvaret for at indsamle oplysningerne hos tele- og internetselskaberne for at skabe et overblik over markedet. Statistikken er den eneste officielle, hvor tallene kan sammenlignes direkte. De halvårlige rapporter kommer dog ofte så længe efter de tal, som de omhandler, at de er overhalet indenom af et eller to kvartalsregnskaber fra selskaberne.

Det svarer til at glemme stikkontakterne

Dansk Energi, som er brancheorganisation for elselskaberne, som også sælger Internet, TV og telefoni gennem deres fibernet, mener imidlertid, at statistikken er misvisende, fordi den kun har tal med for mobildatabrugen - som er steget med 81,2 procent siden udgangen af juni sidste år - og ikke alle de data, som går gennem kabler i jorden.

»Vi anser i dag telestatikken for at give et mangelfuldt billede af de udfordringer, der er på området for digital infrastruktur og datatrafik. Energistyrelsen indsamler i dag alene dataforbruget for mobiltrafikken men ikke dataforbruget for fastnettrafikken. Det ville svare til, at Energistyrelsen på energiområdet kun indsamlede data for batteriforbruget i Danmark men ingen tal havde for, hvad det samlede elforbrug gennem stikkontakten var i de danske hjem,« siger Thomas Woldiderich, branchechef for telepolitik hos Dansk Energi.

Han henviser til, at hvor der i gennemsnit bruges fire gigabyte data om måneden pr. mobilabonnement, viser dataforbruget på elselskabernes fibernet, at hver abonnent bruger 200 gigabyte om måneden. For nylig anslog analysefirmaet Nexia i en undersøgelse for Ingeniørforeningen IDA, at dataforbruget på fastnetbredbånd - altså gennem kabler - vil stige til 1.710 gigabyte om måneden i 2025, hvor det på mobilsiden »kun« vil være på 75 gigabyte hver måned.

Han opfordrer derfor til, at telestatistikken fremover også indsamler oplysninger om det faste dataforbrug.

pix-Landskab

Minister: Det går i den rigtige retning

Netop faste internetforbindelser via kabel-TV-stikket eller fibernet vokser konstant. 716.000 mod sidste år 678.000 husstande har nu Internet gennem kabel-TV-stikket, mens 485.000 mod sidste år 420.000 er koblet på fibernettet, der har mulighed for langt højere hastigheder end både fastnettet og kabel-TV-nettet. Dermed har næsten halvdelen af alle danskere med kablet internetabonnement nu forbindelse gennem kabel-TV- eller fibernettet, hvor det tidligere var det landsdækkende, TDC-ejede fastnet, der dominerede. Uanset typen af net med kabler i jorden kan man dog få leveret både Internet, telefoni og TV gennem et og samme stik.

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) glæder sig over, at danskerne alt i alt har fået bedre internetforbindelser med højere hastigheder.

»Regeringen prioriterer mobil- og bredbåndsdækning i hele Danmark højt, fordi danskerne i såvel deres arbejdsliv som i familielivet er dybt afhængige af at kunne komme på nettet,« siger han i en kommentar og understreger vigtigheden af, at det er markedskræfterne, der skal sikre ordentlig mobil- og internetdækning landet over, og at det skal ske teknologineutralt - altså at mobilnet, kabel-TV-net, fibernet eller fastnet skal bruges dér, hvor det er mest velegnet, uden at favorisere et af nettene.

pix-TDC-gadeskab

Staten tømmer teleselskabernes kasser

Men det bliver stadig sværere for teleselskaberne at finde de fornødne penge til at blive ved med at udbygge mobilnettene for at kunne klare danskernes enorme forbrug.

»Danskerne udnytter maksimalt, at der er adgang overalt. Det kræver en enormt robust infrastruktur at kunne holde til presset, og det stiller krav til teleselskabernes investeringer. Men de er siden 2009 samlet faldet med næsten 25 procent, bortset fra en lille stigning sidste år. Samtidig falder indtjeningen. Derfor er der brug for mere faste og bedre rammer. Desværre ser vi lige nu kun tiltag, der trækker i den gale retning. Der er lidt for meget slingrekurs lige nu,« siger Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation hos IT-Branchen, Danmarks største brancheorganisation for IT-virksomheder.

Hun hæfter sig især ved den auktion, som staten i november holdt over helt centrale radiofrekvenser, som de fire store teleselskaber - TDC, Telenor, Telia og »3« - skal bruge til mobilsignaler.

»Vi hiver en masse penge ud af teleselskaberne ved frekvensauktionerne, senest en milliard kroner i november. Det giver selvsagt færre penge til at investere i master og ordentlig dækning, som vi i virkeligheden gerne vil have,« siger hun.

Mobilpriserne er steget

Af telestatikken kan man se, at mobilabonnementerne er steget med en tikrone om måneden på et år som følge af, at teleselskaberne alle har sløjfet deres billigste abonnementer mod til gengæld at lægge en lidt større datapakke i de næstbilligste for at få folk til at skifte opad og dermed sikre en bedre indtjening. Hvor ti timers tale med fri SMS og MMS samt 10 gigabyte data i juli 2015 kostede 79 kroner, koster otte timers tale med fri SMS og MMS samt 8 gigabyte data i juli 2016 89 kroner.

Omvendt er prisen på et internetabonnement med mindst 50 megabit i sekundet ind i huset (download) faldet, hvis man bruger fastnettet eller fibernettet, mens priserne på kabel-TV ligger uændret.

Læs mere: »Telestatistik - første halvår 2016« kan hentes på Energistyrelsens netsted, www.ens.dk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen