Berlingske Business

Mediekoncern sælger musiktjeneste for 368 mio. kr.

pix-Wimp
Musiktjenesten Wimp er blevet solgt. Foto: Wimp

Schibsted har solgt Wimp-ejeren for knap en halv milliard svenske kroner, så musiktjenesten kan udvikle sig i kamp mod sin svenske konkurrent Spotify, som lige nu er på pengejagt.

Musiktjenesten Wimp, som blandt andet Telenor tilbyder sine danske mobilkunder, er blevet solgt.

Den svenske mediekoncern Schibsted har sagt ja til at sælge det børsnoterede, norske selskab Aspiro, som står for Wimp, for 464 millioner svenske kroner eller 368 millioner danske til Project Panther Bidco.

Wimp konkurrerer med den svenske netmusiktjeneste Spotify, som er verdens største, og som netop nu - ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal - arbejder på at at skaffe en halv milliard dollars til nye investeringer. Det sker med hjælp fra den omstridte storbank, Goldman Sachs Group.

Schibsted ejer omkring 75 procent af aktierne i datterselskabet Streaming Media, der ejer 76 procent af Aspiro. Salget af Aspiro med Wimp sker, fordi Schibsted efter tre års ejerskab ifølge koncernfinansdirektør Trond Berger mener, at Aspiro har behov for at få tilført flere penge for at kunne vokse. Det kan Schibsted ikke levere, fordi Aspiro ikke er en del af mediekoncernens kerneforretning.

Project Panther Bidco har den amerikanske rapper og erhvervsmand Jay-Z, også kendt som Shawn Carter, som storejer.

Mistede 68.000 kunder

Aspiro stammer fra 1998 og er noteret på børsen i Stockholm. I 3. kvartal 2014, som er senest offentliggjorte regnskab, omsatte Aspiro for 76,8 millioner svenske kroner men kom ud med et driftsresultat (EBITDA) på -15,9 millioner svenske kroner.

Wimp-tjenesten havde med udgangen af september 512.000 betalende brugere, en nedgang på 68.000 som følge af en genforhandlet aftale med norske Canal Digital. Antallet af kunder på Wimp HiFi-tjenesten med musik i bedre kvalitet voksede fra 17.000 til 20.000.

Aspiro har aktiviteter i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Polen.

Spotify har omkring 60 millioner kunder, hvoraf 15 millioner betaler for at slippe for reklamer og få musik i bedre kvalitet. Spotify anses i dag for at være omkring seks milliarder dollars værd.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen