Berlingske Business

Mark Zuckerberg løfter lidt af sløret for Facebooks stigende interesse i AI

VARIETY-ENTERTAINMENT-DIGITAL/NEWS
Foto:

Facebook skal blive bedre til at forstå meningen bag det indhold, som brugerne deler. Derfor fokuseres indsatsen inden for kunstig intelligens på at gøre algoritmerne bedre end mennesker til at se og høre, lyder det fra grundlæggeren.

I en nyligt afholdt Q&A gav Facebooks grundlægger og direktør Mark Zuckerberg et sjældent indblik i firmaets planer for kunstig intelligens, der den seneste tid set udefra har været et stigende fokusområde for firmaet. Det skriver version2.dk.

Senest har Facebook åbnet sit andet AI-laboratorium (‘artificial intelligence’, red.) i Paris, og kunne tidligere på måneden præsentere en algoritme, der var i stand til at identificere personer på et billede, selvom deres ansigter ikke er synlige.

pix-Facebook x 2

I den skriftlige Q&A forholdt Mark Zuckerberg sig til en række spørgsmål angående firmaets gøren og laden og uddybede således også, hvad planerne for AI i sammenhæng med det sociale medie går ud på. Det skriver flere medier, herunder ZDNet.

Ifølge Zuckerberg er indsatsen målrettet forståelsen af det indhold, som brugerne poster, så det sociale medie mere præcist kan kategorisere enkelte brugeres interessefelter og vise dem mere af samme type indhold.

Det indebærer ifølge Zuckerberg at gøre algoritmerne bedre til at sanse, end mennesker er i dag.

»For at kunne gøre dette rigtig godt, er vores mål at bygge AI-systemer, der er bedre end mennesker til at sanse. Syn, hørelse og så videre,« skrev Mark Zuckerberg og gav også et indblik i hans tanker endnu længere nede ad vejen:

»Ligeledes, hvis vi kunne bygge computere, der kan forstå, hvad der er på et billede og kunne forklare det for en blind person, som ellers ikke ville være i stand til at se det, så ville det også være fantastisk. Det er altsammen noget, der er inden for rækkevidde, og som vi kan levere på inden for de næste ti år,« lød det blandt andet fra Facebook-chefen.

US-IT-INTERNET-FACEBOOK-LIFESTYLE-FILES

Samtalen faldt ifølge The Guardian også på telepati, som Zuckerberg heller ikke vil afskrive, vil få sin plads på de højteknologisk hylder i fremtiden.

»En dag, tror jeg på, at vi vil være i stand til at sende fuldgode tanker hinanden direkt ved hjælp af teknologi. Du vil simpelthen være i stand til at tænke på noget bestemt, og dine venner vil øjeblikkeligt også kunne opleve det, hvis du ønsker det,« skrev Zuckerberg ifølge The Guardian.

Deltag i debatten på version2.dk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen