Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Mange venter allerede på iPhone 8, før Apple er klar med iPhone 7

pix-iPhone
Apple præsenterer onsdag aften, dansk tid, sin nye iPhone 7, som på forhånd skuffer eksperterne. Arkivfoto: Jason Reed, Reuters/Scanpix Foto:

Det bliver svært for Apple at skabe begejstring for den nye iPhone 7, der ikke ser ud til at rumme afgørende nyheder. Flere beholder den gamle telefon længere.

Skuffelsen er på forhånd stor, og mange venter allerede på næste års iPhone 8, endnu inden Apple onsdag aften dansk tid lancerer sin nye iPhone 7.

Samtidig kæmper Samsung mod tiden for at få rettet fejlene i den nye topmodel Galaxy Note 7, som skulle have haft et forspring før iPhone-lanceringen, mens LG onsdag morgen præsenterede sin nye V20-toptelefon for at få en større bid af mobilmarkedet.

Billede Apple

iPhone 7 ventes kun at rumme små forbedringer i forhold til sidste års 6S-modeller som større hukommelse, kamera med dobbelt linse, trykfølsom hjemknap og intet hovedtelefonstik, når den inden for formentlig et par uger kommer til salg i butikkerne. Mange af forbedringerne findes også hos konkurrerende telefoner, og på Apples næststørste marked - Kina - var der op til lanceringen af iPhone 6 i 2014 hele 15 gange flere kommentarer på det populære mikrobloggernetsted Sina Weibo end forud for aftenens lancering. Der bliver derfor næppe kø foran butikkerne, sådan som der tidligere har været i Kina, hvor Apples salg i april-juni gik tilbage med en tredjedel.

iPhone-træthed i Kina

Artiklen fortsætter under billedet
pix-LG V20
LG Electronics præsenterede onsdag morgen sin nye flagskibstelefon, V20, der blandt andet skal kæmpe om opmærksomheden med Apples nye iPhone og Samsungs Galaxy Note 7. Foto: Glenn Chapman, AFP/Scanpix Foto : GLENN CHAPMAN
»Apple kæmper med en »iPhone-træthed« hos forbrugerne i Kina, mens konkurrencen fra Huawei, Oppo og andre forbliver stærk,« siger analytiker Neil Mawston fra Strategy Analytics til nyhedsbureauet Reuters med henvisning til de kinesiske mobilkonkurrenter.

Samtidig satser mange på, at en ny iPhone som sædvanlig bringer priserne på sidste års model ned - og den køber de så i stedet.

APPLE-RESULTS/

Netop mangelen på »wow-effekten« får folk til at beholde deres nuværende telefon længere. Det lægger pres på Apple, og analytikere forudser over for den amerikanske finansavis Wall Street Journal, at iPhone-salget kun vil stige med fem procent i indeværende regnskabsår.

De seneste to kvartaler er iPhone-salget for første gang nogen sinde gået direkte tilbage, og Apples abonnementsordning, hvor man hvert år kan opgradere til den nyeste iPhone-telefon, har ikke formået at stoppe tilbagegangen.

pix-Galaxy S7

Flere beholder telefonen længere

40 procent af de amerikanske iPhone-ejere har således, ifølge analysefirmaet Consumer Intelligence Research Partners, haft deres telefon i et-to år, før de har skiftet, mens 36 procent har telefonen i to-tre år. 13 procent har haft deres iPhone i tre år, før de købte en ny. Kun ti procent har en telefon, der er mindre end et år gammel.

En del af forklaringen er, at de amerikanske teleselskaber - ligesom de danske - forsøger at skære tilskud til nye telefoner ned. Derfor kommer kunderne til at betale den fulde pris for den nye telefon, mens de til gengæld får billigere og bedre abonnementer. Det er for teleselskaberne med til at holde på kunderne. Til gengæld opdager de, hvad iPhonen egentlig koster og vælger derfor - ifølge direktør Steven Hodges fra telegiganten AT&T - at passe bedre på den telefon, de har købt.

iPhone-salget indbragte sidste år Apple i alt 155 milliarder dollars, og det udgjorde i april-juni 56,8 procent af Apples samlede overskud. Apple, som er verdens mest værdifulde selskab, er derfor helt afhængig af at få succes.

I Danmark var 52 procent af alle solgte smartphonetelefoner i 1. halvår 2016 Android-telefoner, mens 47 procent er iPhone-telefoner, viser tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

Til næste år har iPhonen 10-årsjubilæum. Analytikere forventer derfor, at Apple lægger alle kræfter i en større opgradering, hvilket igen kan svække interessen for iPhone 7 nu.

Samsung kæmper mod tiden

Apples ærkerival, Samsung, der er verdens største mobilproducent, led i sidste uge et svært nederlag, da den nye toptelefon, Galaxy Note 7, måtte trækkes tilbage efter 35 sager med eksploderende batterier.

Samsung

Galaxy Note 7, der ellers har fået skyhøj ros af anmelderne, skulle have været i handelen i fredags og dermed i tide, inden Apple kommer med sin iPhone 7, så Samsung kunne nå at tage markedsandele. Nu skal 2,5 millioner telefoner til ekstra kontrol i hjemlandet Sydkorea, så premieren på Galaxy Note 7 forsinkes til omkring 1. oktober. Det kan ifølge nogle analytikere koste Samsung omkring fem milliarder dollars i omsætning, at telefoner i så stort tal er kaldt tilbage. Det er aldrig tidligere sket i det omfang.

Onsdag morgen præsenterede LG Electronics, der ligeledes er sydkoreansk, sin nye toptelefon V20. Den kommer blot fem måneder efter flagskibet G5, der ikke har solgt så godt som ventet på grund af leveringsproblemer samt Samsungs succes med forårets Galaxy S7- og Galaxy S7 Edge-telefoner.

»Vi håber, at V20 bliver vendepunktet,« sagde LGs mobilchef Cho Juno ved præsentationen i Seoul af den 5,7 tommer store telefon, der bruger danske Bang & Olufsens lydteknologi og vil være til salg sidst i september i foreløbig Sydkorea selv.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen