Berlingske Business

Mange betaler for meget for telefoni

For en lang række virksomheder er der pænt med penge at spare på telefonregningen, hvis de samlede deres aftaler

for mobil- og fastnettelefoni hos én operatør, eller hvis nogle af dem helt droppede fastnettelefonerne.


Det viser

en analyse, som markedsanalysebureauet IDC har lavet, og som bygger på interviews med 107 danske virksomheder og med teleoperatørerne på

det danske marked.


De danske virksomheder har de seneste år udstyret en stor del af deres medarbejdere med mobiltelefoner,

men det sker ofte løbende og uden en samlet plan.


Det betyder, at virksomhederne betaler alt for meget for deres opkald.


-

Mange virksomheder har ikke det nødvendige overblik over deres telefonforbrug. Det betyder, at de ikke indgår de rigtige

aftaler og går glip af store besparelser. For enkelte virksomheder er det et millionbeløb årligt, siger Mette Søeborg

Ahorlu, der som teleanalytiker hos IDC har udarbejdet analysen i samarbejde med Computerworld Online.


Grundlaget for besparelserne

er mængden, og det er derfor de større virksomheder med mange mobiltelefoner, der har mest at spare, helt op til 50 pct.




Men også virksomheder med 20-50 ansatte sparer nemt 15 til 20 pct. på telefonregningen, viser IDC-Analysen.









Farvel

til fastnet

Undersøgelsen gennemgår også teleselskabernes tilbud til virksomhederne og finder frem til, at hver

tredje danske virksomhed kan overveje helt at droppe fastnettelefonerne.


Her en betydelig årsag de store omkostninger,

mange firmaer har ved viderestilling af et opkald fra fastnet til mobiltelefon. Sådan en viderestilling koster et samme, som

hvis virksomheden selv ringede ud til en mobiltelefon.


Ifølge IDC er der også for få virksomheder, der har

taget aktivt stilling til, hvordan de bruger telefoni.


Når man køber en mobiltelefon til en medarbejder, rykker

man i realiteten ved hele forholdet mellem virksomheden og omverdenen, og det er derfor afgørende at have en poltik for, hvordan

telefonerne bruges.


- Virksomhederne er meget opsatte på at benytte avancerede IT-systemer, så man kan servicere

kunder på bedste vis. Men der er ikke samme fokus på telefoni, og derfor får virksomhederne ikke nok ud af de funktionaliteter, der

allerede er i systemerne i dag, siger Mette Søeborg Ahorlu.



Effektivt

IT-virksomheden Eterra har samlet sin telefoni

hos én operatør og sparet store summer.


- Vi har skåret cirka 20 pct., af telefonregningen, hvilket er et millionbeløb

om året, ved at samle telefonien ét sted. Men oven i dette skal vi nu kun forhandle med én person, når aftaler

og udnyttelse af det tekniske udstyr skal på plads. Det gør os langt mere effektive, siger Tom Lindstrøm Svendsen,

der er IT-manager i Eterra Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen