Berlingske Business
07:02Det sker på markederne

Lynnedslag skabte SMS-kaos

Lynnedslag skabte SMS-kaos - 1
TDCs mobilkunder har hele onsdag formiddag døjet med konstant indtikkende beskeder efter et større nedbrud hos Danmarks største teleselskab. Foto: Colourbox

Alle TDC-mobilkunder ramt af 12 timers nedbrud. (Opdateret kl. 12.30)

Et lynnedslag i en TDC-central i Nordsjælland skabte hele tirsdag aften og en del af onsdag formiddag et sandt SMS-kaos i Danmark.

TDCs mobilkunder modtog et væld af beskeder, og mange af dem kom adskillige gange.

»Et lyn slog ned i en af vore centraler i Virum i går, og strømmen gik. Da der igen var strøm, var der problemer med at få trafikken i gang igen. Problemerne varede fra klokken 21 tirsdag til klokken 9.40 onsdag formiddag,« forklarer presserådgiver Rasmus Windfeld fra TDC.

Næsten et halvt døgns afbrydelse

Afbrydelsen betød, at alle SMS-tekstbeskeder, som var sendt fra en TDC- eller Telmore-kunde til andre TDC- eller Telmore-kunder hobede sig op i en stedse længere kø. Derimod fungerede trafikken mellem TDC-/Telmore-kunder og andre teleselskabers kunder uden problemer.

Først onsdag formiddag kom der hul igennem, og derefter blev de mange ophobede beskeder skudt af sted mod modtagerne - flere af dem blev modtaget gentagne gange.

TDC mente ved middagstid onsdag, at stort set hele puklen af beskeder var afviklet, men kunne ikke afvise, at der stadig var mindre skvulp tilbage.

Når man sender en SMS-besked, der ikke når frem, gensendes den nemlig automatisk efter et givent interval. Og dette interval vokser i takt med, at den ikke sendes. Beskeder, der blev sendt lige omkring nedbrudstidspunktet, kan altså fortsat ligge i kø. Et trick er dog at slukke mobiltelefonen og tænde den straks efter. Så henter den nemlig alt, der ligger i kø, på een gang.

TDC er Danmarks største mobilselskab med to millioner kunder. Oveni kommer det TDC-ejede lavprismobilselskab Telmore med 665.000 kunder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen