Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Luftskib ramte telefonpæl og gik på næsen

pix-Airlander 10
Her går Airlander 10-luftskibet på næsten. Foto: Lee Cordell, YouTube/Scanpix Foto:

Anden prøveflyvning for Airlander 10 endte med skader på det særprægede luftskib. Ingen kom dog til skade.

Det blev en hård landing for det nye Airlander 10-luftskib, efter at det ramte en telefonpæl under en anden prøveflyvning i det østlige England onsdag.

Forsiden af passagerkabinen er blevet beskadiget, da Airlander 10 landede på næsen efter at have været i luften i omkring 100 minutter over Bedfordshire nord for London. Både piloter og besætningsmedlemmer meldes uskadte. Uheldet skete under den planlagte landing, og det var næsten i slowmotion, at luftskibet gik på næsen.

Et vidne siger ifølge britiske BBC, at der hang en line ned fra luftskibet, og at det var den, der ramte telefonpælen lige inden landingen. Det afviser selskabet bag Airlander 10, det private Hybrid Air Vehicles (HAV).

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Airlander-uheld
Skaderne beses efter den uheldige landing med Airlander 10-luftskibet på Cardington Airfield i Storbritannien. Foto. Darren Staples, Reuters/Scanpix Foto : DARREN STAPLES

Havarikommission er på sagen

Den britiske havarikommission, Air Accidents Investigation Branch, bekræfter, at man nu undersøger uheldet, om end der ikke vil blive sendt et hold ud til stedet med det 20 kilo tunge luftskib, der kan skyde en topfart på 148 kilometer i timen.

Det 92 meter lange luftskib er en blanding af en flyvemaskine, en helikopter og et klassisk luftskib. Det blev oprindelig udviklet for det amerikanske militær, der ville bruge det til - synlig - overvågning i Afghanistan, fordi det kan holde sig i luften i omkring fem dage med besætning om bord. Militærbudgettet blev imidlertid beskåret, så den videre udvikling af luftskibet er overtaget af HAV og har base på Cardington Airfield.

Luftskibet er 15 meter længere end de største passagerfly og flyver på helium, som ikke kan brænde, sådan som de tidligere luftskibe altid var i fare for at kunne.

Endnu større model på vej

Airlander 10 gennemførte sin første testflyvning 18. august, hvor den landede igen en halv time senere.

Hybrid Air Vehicles arbejder på at udvikle en endnu større udgave af luftskibet, Airlander 50, som skal kunne transportere op til 50 tons gods. Airlander 10 kan klare en vægt på op til 10 tons.

Airlander 10 har kostet 25 millioner pund, svarende til 217 millioner kroner, at udvikle.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen