Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Lille besparelse på outsourcing

Virksomheders outsourcing af IT-drift og vedligeholdelse af deres IT-systemer medfører ikke store besparelser på budgettet.



Til

gengæld udnyttes IT-installationerne bedre, og systemerne kører mere stabilt. IT-cheferne i virksomhederne bruger samtidig

mindre tid på driftsopgaverne og arbejde i forbindelse med akutte nedbrud.



Det er en af konklusionerne i en ny rapport

fra IT-analysebureauet IDC, "Succes med outsourching", der blandt andet bygger på interview med 288 nordiske IT-chefer

fra små og mellemstore virksomheder.



Oftest er økonomiske besparelser udgangspunktet, når virksomhederne placerer

den daglige drift af infrastruktur og vedligeholdelse af softwaresystemer hos en IT-leverandør. Men det er ikke der, at de

store gevinster ligger.

Bedre overblik

- Outsourcing giver overblik og mulighed for at sætte IT i forretningens tjeneste.

Topledelsen kan koncentrere sig om virksomhedens forretning og tænke på, hvordan IT kan understøtte forretningen,

og hvilke nye tiltag man kan sætte i gang for at forbedre forretningen, siger Nordic Consulting Manager hos IDC, Mette Søeborg

Ahorlu.



For de IT-professionelles brugerorganisation Dansk IT er resultatet ikke overraskende.



Men formand Per Buchwaldt

finder det glædeligt, at det nu kommer frem, at der ikke er de store summer at spare på outsourcing.











Bedre

indkøbere

- Man ser tit, at ledere fra virksomheder, som påtager sig outsourcingen, kører meget på, hvor

mange penge virksomhederne kan spare ved at outsourche deres IT-drift. Men det er lige så vigtigt at se på, hvilke andre

områder man kan få ud af det, siger Per Buchwaldt, der selv er IT-koncernchef hos Carl Bro A/S.



Han håber derfor

ikke, at virksomhederne kun outsourcher deres IT-drift for at spare penge, men udvælger de områder, hvor virksomheden

kan få det optimale ud af situationen. Det stiller derfor også IT-cheferne i en helt ny rolle. De skal blive bedre til

at varetage den indkøbsfunktion, der reelt er tale om, når der skal træffes aftaler med IT-virksomhederne, de outsourcher

til.



- IT-cheferne skal være bedre til at identificere de områder, der skal outsources, så de opnår reelle

fordele ved situationen. Derefter skal IT-chefen blive bedre til at indgå aftalerne med de virksomheder, de outsourcer til,

så de får nogle brugbare aftaler. Konkret skal IT-cheferne gå fra kun at være kyndige på det IT-tekniske

til også at være dygtige forhandlere, siger Per Buchwaldt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen