Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Let nethandel i EU kan skabe 45.000 jobs i Danmark

pix-Eurotast
Der er et kæmpe marked forude, hvis det lykkes EU at fjerne alle de barrierer, som i dag forhindrer os alle i at købe ind over nettet på tværs af landegrænserne. Foto: Iris/Scanpix

Onsdag tager EU-Kommissionen de første livtag med de forhindringer, som afholder europæerne fra at købe ind over nettet fra andre lande. Danske virksomheder skal rykke ud i Europa nu, siger DIs topchef, og bakkes op af konkurrencekommissær Margrethe Vestager.

Danmark har udsigt til op mod 45.000 nye jobs, så snart det lykkes for de 28 EU-lande at gøre det let og ens at handle digitalt og trygt i hele Europa - men danske virksomheder skal rykke med nu og tænke i et digitalt, indre marked med 500 millioner mulige netkunder i stedet for kun de 5,6 millioner danskere.

Sådan lyder det fra både Dansk Industri og EUs danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, som er ved at kortlægge alle forhindringerne, og hvis kommissærkollegaer onsdag fremlægger de første initiativer, nemlig at fjerne den geografiske blokering, som forhindrer, at man kan tage net-TV, musik og andet, som man har købt og betalt for, med sig rundt i Europa.

»Hvis vi ikke tager digitaliseringen til os i Europa, så gør andre det. Og det kræver en voldsom omstilling, hvor nogle forretningsområder meget hurtigt dør ud, mens andre vokser frem, fordi man kombinerer ting, som man ikke kunne før, og pludselig kan optimere, øge produktiviteten og lave en masse forretning. Hvis man er åben for fremtiden, griber den og tror på den og er med til at skabe omstillingen, så ligger alle de nye jobs her. Omstillingen kommer alligevel, så den bedste måde er at deltage og være førende,« siger Karsten Dybvad, administrerende direktør i Dansk Industri (DI) i en direkte opfordring til dansk erhvervsliv.

Vestager: Kæmpe potentiale

Margrethe Vestager har sat en undersøgelse af e-handelsområdet i gang og forventer til sommer at fremlægge de første konklusioner på, hvor der skal gribes ind for at fremme et digitalt, indre marked.

»Potentialet er kæmpe stort, men det har ikke den opmærksomhed, som man skulle tro. Det handler ofte om konkrete ting: Er netbutikken tilgængelig for folk, der ikke taler dansk, altså kun 5,6 millioner? Og kan man levere uden for den nationale geografi? Under ti procent af de små og mellemstore virksomheder har taget skridt til europæisk e-handel. Det er meget, meget underligt. Her bør de ting, som vi kommer med, gøre det lettere at lade det være virksomhedens egen beslutning, hvor bredt man vil satse, når man ved, hvad man står overfor i forhold til forbrugerrettigheder, levering, klager m.m. Jeg håber, at det kan vedtages rimeligt gesvindt. Min opgave er at holde det digitale marked åbent, så nye spillere kan komme ind, og så de store ikke bare sætter sig på det hele. Jo bedre vi bliver til at udnytte mulighederne, jo flere arbejdspladser kan der skabes i Europa - og i jo mindre grad flyttes de til USA og Asien,« siger Margrethe Vestager.

Hun e-handler selv en del og får leveret til både sin danske adresse og i Bruxelles. Men netop leveringen af de indkøbte varer er en af forhindringerne.

Livtag med geoblokering er første skridt

»Pakker synes som mobiltelefoner at »roame«, så snart de skal over de gamle, fysiske grænser, og selv om meget af det, vi køber, er digitalt, skal man nogle gange have f.eks. et par sko, som skal sendes. Det gør ikke noget, hvis der kun er én skobutik i ens lokalområde med kun et enkelt mærke i sko, for man kan finde andre i hele Europa uden at forlade hjemmet. Dette gælder på næsten alle forretningsområder. Men overraskende få tager chancen og gør e-butikken tilgængelig for dem, der ikke taler f.eks. dansk, portugisisk eller tysk. Hvorfor begrænse sig til fem millioner mulige kunder?« spørger Margrethe Vestager.

Den såkaldte geoblokering tages der derfor de første livtag med onsdag i denne uge.

»Hvis man har købt noget i digital form, skal man kunne tage det med sig, ganske som man kan med f.eks. en fysisk bog. Selvfølgelig skal vi honorere de mennesker, der har skabt den vare, som vi gerne vil betale for - ellers holder de op med at skabe. Og selvfølgelig er det ekstremt vigtigt, at vi gør det ordentligt. Derfor fremsætter mine kollegaer onsdag to konkrete forslag til, hvordan dette skal håndteres. Det er ingen given ting, at vi skal regulere, hvor lang tid man skal kunne tage tingene med sig, men man skal kunne tage dem med. Nogle gange skal der tages politiske initiativer for at få skub i tingene,« siger EU-kommissæren uden dog at ville ud med, hvordan der præcis sættes ind.

Datasikkerhed skal i højsædet

Hun fremhæver også behovet for lettere at kunne rejse penge til nye virksomheder og få de nuværende til at vokse.

»Det er iværksætterne, der skaber det digitale, indre marked. De skaber liv. De skaber indhold, og det er på grund af indholdet, at vi ønsker at købe det. Men iværksætterne har brug for moderne udstyr og infrastruktur til overkommelige priser,« fastslår hun.

En afgørende faktor er tryghed - både for forbrugere og virksomheder, der køber ind i andre lande.

»Vi er nødt til at have ensartede regler for at håndtere data og beskytte dem på et ensartet, højt niveau, så man kan lagre sine data i det land, der passer, og betjene resten af Europa uden at skulle sætte sig ind i 28 landes dataregler. Der er udfordringer for alle industrier, hvis vi skal matche konkurrencen fra USA og Asien, men vi skal konkurrere på, at vi faktisk er bedst og har virksomheder i verdensklasse, ikke at være protektionistiske,« siger Adam Lebech, direktør for DI Digital (tidligere ITEK).

Flaget er ikke afgørende

Det er netop ikke flagets oprindelse, der er afgørende, fastslår også Margrethe Vestager.

»Masser af virksomheder har allerede klaret at arbejde på mange markeder. Nogle er europæiske, rigtigt mange er amerikanske. Men vi skal aldrig gøre noget, som hænger sammen med et selskabs flag. Det handler om, hvad forbrugerne kan lide, og hvad der virker - man vælger ikke et europæisk selskab, fordi det er europæisk. Men hvis man ønsker at nyde glæde af det europæiske marked med 500 millioner forbrugere, skal man spille efter de europæiske regler,« siger EU-kommissæren, som dog gør det klart, at der bliver skredet ind, »hvis en virksomheds dominans eller pengemagt misbruges«.

Meget handler om at tænke kreativt og udnytte mulighederne, som allerede findes, fastslår DIs topchef, Karsten Dybvad:

»Vi skal tænke digitaliseringen ind som en del af det indre marked, og vi skal arbejde smartere, end vores konkurrenter gør. Det er ikke kun en dansk udfordring. Derfor støtter vi fuldtud Kommissionens plan for et digitalt, indre marked, som i fuld skala vil betyde mere end 400 milliarder euro i ny værdi og fire millioner nye arbejdspladser samt et sitrende, videnbaseret samfund. Det svarer til flere end 45.000 jobs i Danmark alene. Rigtigt mange af disse ting er allerede muligt - de er blot ikke realiseret. Rigtigt mange af tankerne er tænkt, men det er mennesker, organisationer og ændringer, der gør det svært at få til at virke, så det er til fordel for os alle og ikke fyldt med risici,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen