Berlingske Business

Lenovos telefoner slår PCerne

pix-Lenovo
Kinesiske Lenovo formår med held at sælge sine tavlecomputere og smartphonetelefoner - ud over at have slået Hewlett-Packard af pinden som verdens største PC-producent. Arkivfoto: Bobby Yip, Reuters/Scanpix Foto:

Overskuddet hos den kinesiske teknologigigant voksede i 2. kvartal med 23 procent.

For første gang har salget af mobiltelefoner og tavle-PCer slået det traditionelle PC-salg hos den kinesiske teknologigigant Lenovo, der for nylig blev verdens største PC-producent.

Lenovos overskud i april-juni voksede med 23 procent til 174 millioner dollars, mens omsætningen steg med 10 procent til 8,8 milliarder dollars, fremgår det af regnskabet, som kom natten til torsdag, dansk tid.

105 procents fremgang

Omsætningen fra salg af smartphonetelefoner og tavle-PCer er gået 105 procent frem i forhold til sidste år. Lenovo har leveret flere end dobbelt så mange smartphonetelefoner og over tre gange så mange tavle-PCer i en periode, hvor PC-salget på verdensplan samtidig falder.

Den fremadstormende, kinesiske gigant har målrettet satset på at få fodfæste på disse to markeder, sideløbende med at Lenovo har kæmpet sig forbi amerikanske Hewlett-Packard (HP) og nu er verdens største PC-producent med en global markedsandel i 2. kvartal på 16,7 procent, viser tal fra analysehuset IDC.

»Smartphone- og tavlecomputermarkederne gennemgår en tilsvarende omstilling. Vi er trygge ved, at vi kan genskabe den succes her, som vi har haft på PC-markedet,« siger Lenovos topchef, Yang Yuanqing.

Fjerdestørste mobilproducent i verden

Lenovo er gået efter at få bedre fat i den dyre ende af mobilmarkedet, samtidig med at der er blevet skåret i omkostningerne. Lenovo er i dag verdens fjerdestørste mobilproducent efter at have slået kinesiske ZTE.

Salget af telefoner og tavle-PCer udgør nu 14 procent af Lenovos samlede omsætning mod syv procent for et år siden.

Lenovo købte i 2011 den tyske elektronikproducent Medion, hvis produkter især supermarkedskæden Aldi har et godt salg af. Og tilbage i 2005 købte Lenovo hele IBMs PC-produktion med ThinkPad-mærket som det kendteste.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen