Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Lenovo vil købe Fujitsus PC-forretning

pix-Fujitsu
Japanske Fujitsu vil sælge sin PC-division til Lenovo, der er verdens største computerproducent. Arkivfoto: Toru Hanai, Reuters/Scanpix Foto:

Den kinesiske PC-gigant forhandler om at overtage sin japanske konkurrents PCer.

Verdens største PC-producent, kinesiske Lenovo, skal blive nu endnu større og forhandler derfor nu med Fujitsu om at købe den japanske teknologiproducents PC-forretning.

De går efter at få en aftale på plads i løbet af oktober, skriver det japanske erhvervsdagblad Nikkei ifølge nyhedsbureauet Reuters, og det vil betyde, at omkring 2.000 Fujitsu-ansatte flytter med over til Lenovo.

Det vil så være anden gang, at en stor, japansk PC-producent indgår aftale med Lenovo. NEC Corp indgik i 2011 et samarbejde på PC-området med den kinesiske gigant, som også har købt den amerikanske mobilproducent Motorola og desuden producerer tavle-PCer.

Hvordan Lenovos overtagelse af Fujitsus PC-produktion skal ske, og hvor meget der derudover følger med, står endnu til forhandling.

PC-salget går tilbage

Fujitsu vil fremover koncentrere sig om IT-tjenester og andre forretningsområder. Fujitsu solgte i seneste regnskabsår fire millioner PCer, flest på hjemmemarkedet i Japan.

PC-salget er i en årrække gået tilbage, og det er blevet sværere at tjene penge på at producere både stationære og bærbare computere. Det er smartphonetelefonerne og tavle-PCerne, som folk i stedet vælger at bruge penge på. I april-juni i år blev der på verdensplan solgt 62,4 millioner PCer, hvilket er 4,5 procent færre end i 2015 på samme tid, oplyser analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

Lenovo sad på 21,2 procent af verdensmarkedet med amerikanske HP på en andenplads med 20,8 procent og ligeledes amerikanske Dell som nummer tre med 16 procent. Taiwanske Asus var nummer fire med 7,2 procent og amerikanske Apple nummer fem med 7,1 procent.

Den japanske teknologigigant Sony har tidligere solgt sin PC-division med Vaio som det kendteste mærke fra, fordi det var svært at tjene penge.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen