Berlingske Business

Lenovo pudser PC-kronen

pix-Lenovo
Lenovo vokser sig endnu større og befæster sin toppost blandt PC-producenterne. Lenovo har for nylig købt den amerikanske mobilproducent Motorola og arbejder sig nu også ind på mobilmarkedet. Arkivfoto: Bobby Yip, Reuters/Scanpix Foto:

Den kinesiske teknologigigant sidder nu på hver femte solgte PC i verden.

Verdens to største PC-producenter befæster deres stillinger med fremgang, selv om PC-salget på et år er gået 6,7 procent tilbage og nu ikke har været lavere siden begyndelsen af 2009.

Kinesiske Lenovo og amerikanske Hewlett-Packard (HP) sidder nu hver på omkring en femtedel af det samlede, globale salg af bærbare og stationære PCer, viser friske tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

Samlet set blev der i januar-marts 2015 solgt 68,5 millioner PCer, en tilbagegang på 6,7 procent på et år. Heraf kom de 13,4 millioner fra Lenovo og de 13 millioner fra HP, som er gået henholdsvis 3,4 og 3,3 procent frem på et år og nu sidder på 19,6 og 19 procent af verdensmarkedet. Amerikanske Dell er nummer tre med en markedsandel på 13,5 procent (en tilbagegang på 6,3 procent), nummer fire er taiwanske Acer med 7,1 procent (et fald på 7 procent), mens taiwanske Asus er gået 4,4 procent frem og nu har 7 procent af verdensmarkedet.

Dyrere priser i Europa

Salget af PCer gik uventet frem i anden halvdel af 2014, især som følge af, at Microsoft sendte sig gamle styresystem, Windows XP, på pension og dermed ikke længere opdaterede mod sikkerhedshuller. Det fik mange til at bruge anledningen til at købe en ny computer, hvor pengene ellers i en lang periode hellere er blevet brugt på nye smartphonetelefoner eller tavle-PCer.

I Europa betød den stigende dollarkurs, at PC-priserne er steget, og det har kunnet mærkes på salget.

Lenovo har siddet på topposten i nu nogle år og har netop slået Apple ned fra tredjepladsen på Apples amerikanske hjemmemarked. Her ligger HP og Dell fortsat i front med nu kineserne som nummer tre.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen