Berlingske Business

Lejere får nu også lov selv at vælge TV

pix-TV
Lejere vil snart selv kunne vælge, hvem de vil købe hvilke TV-kanaler hos, uden at skulle være tvunget til at følge boligforeningen. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Efter flere års tilløb kommer nu endelig det lovforslag, som giver lejere lov til selv at vælge, hvem de vil have deres TV-kanaler leveret fra.

Det skal nu være slut med at være påtvunget en bestemt TV-leverandør, når man bor i en boligforening. Det længe ventede lovforslag om, at man også dér frit skal kunne vælge, kommer nu fra regeringen.

Venstre vil nemlig i dag ifølge DR fremsætte lovforslaget, som den tidligere regering satte i gang. Som Berlingske har beskrevet flere gange, kan et flertal i en boligforening lige nu beslutte, at man har en bestemt TV-udbyder, og det binder hele ejendommen, hvor alle skal sluttes til og betale for det.

Op mod 650.000 husstande vil på den måde få frie hænder til at vælge noget andet, hvis de vil. Dog vil der formodentlig blive tale om en opsigelsesperiode, så boligforeningens økonomi ikke vælter, hvis mange selv vil vælge.

1. januar 2014 fik op mod 300.000 danske husstande ret til ikke længere at være tvunget ind i en fællesantenneforening i det område, hvor de bor, hvis de hellere ville købe deres TV-kanaler hos en anden TV-leverandør. Hidtil har det direkte stået i lokalplanerne, at bestemte boligområder skulle være med.

Netop nu sker der samtidig et opgør med de TV-pakker, som mange elsker at hade. Som den første TV-leverandør tilbyder det svenskejede Boxer nu, at man helt frit kan vælge antallet af TV-kanaler, helt ned til en enkelt, og landets næststørste TV-leverandør, det Sydenergi-/SE-ejede Stofa, har bebudet at ville følge efter om nogle måneder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen