Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Lego er højdespringer blandt verdens 100 mest værdifulde brands

Billede
Den danske klodsgigant Lego er det tredjehurtigst voksende varemærke i verden, når man måler på, hvor værdifuldt det er. Foto:

Klodserne fra Billund er på et år kun blevet overhalet af de amerikanske internetgiganter Facebook og Amazon.

Den danske klodsgigant Lego er det tredjehurtigst voksende varemærke i verden, når man måler på, hvor værdifuldt det er.

Det fremgår af Interbrands årlige kortlægning af verdens 100 mest værdifulde varemærker, »Best Global Brandts«. For fjerde gang i træk indtager Apple og Google toppen som henholdsvis nummer et og to, mens Coca-Cola ligger på tredjepladsen.

Lego er - målt i værdi af varemærket - verdens nummer 67. 6,69 milliarder dollars eller 44,4 milliarder kroner er de danske klodser værd, og dermed lander Lego på en tredjeplads efter verdens største sociale netværk Facebook og internetgiganten Amazon, når man ser på, hvor meget mere værd varemærket er blevet i forhold til sidste år. Lego er gået 25 procent frem, hvor Facebooks værdi er vokset med 48 procent og Amazons med 33 procent, viser undersøgelsen.

Eneste danske på listen

Det er teknologivirksomheder og bilmærker, der dominerer listen. 29 af de 100 virksomheder stammer fra de to brancher. Microsoft, Toyota, IBM, Samsung, Amazon, Mercedes-Benz og General Electric er også på top 10-listen.

Lego er eneste danske varemærke på top 100-listen.

Rangordningen sker på baggrund af selskabernes regnskaber, deres indflydelse på kunderne og deres styrke til enten at vedligeholde et værdifuldt varemærke eller sikre virksomhedens fremdrift i salget.

Værdien af Apple-varemærket er på et år steget med fem procen ttil 178,1 milliarder dollars, mens Google-mærket på et år er blevet 11 procent mere værd, nemlig nu 133,2 milliarder dollars. Coca-Cola er til gengæld gået syv procent tilbage og er nu 73,1 milliarder dollars værd.

Avis: Facebook vil bygge kæmpe datacenter i Odense FACEBOOK-RES

Nye på listen er det franske modemærke Dior, der rykker ind som nummer 89, og den amerikanske elbilproducent Tesla, der lige kommer ind på plads nummer 100. Til gengæld er mærker som Hugo Boss, Chevrolet og Kleenex røget ud af listen.

Se selv hele listen over verdens mest værdifulde varemærker

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen